Ἀξιοπρόσεκτη εἶναι καὶ ἡ προτροπὴ τοῦ Ἁγίου Βασιλείου: «Σπεῖρε δοξολογία, γιὰ νὰ θερίσεις στὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν στεφάνια καὶ τιμὲς καὶ ἐπαίνους», ἔχοντας πάντα στὸ νοῦ του ὅτι «δὲν προσφέρει δόξα καὶ τιμὴ στὸν Κύριο ἐκεῖνος, ποὺ παρασύρεται ἀπὸ τὴν ἀνθρώπινη δόξα, οὔτε ἐκεῖνος ποὺ λατρεύει τὸ χρῆμα, οὔτε ἐκεῖνος ποὺ ἐπιδιώκει τὶς ἡδονὲς τοῦ σώματος, οὔτε ἐκεῖνος ποὺ θαυμάζει καὶ ἀκολουθεῖ δόγματα (ἀλήθειες πίστης) ξένα πρὸς τὴν θεοσέβεια»13.
Ἡ κενοδοξία εἶναι φοβερὸ πάθος κι ἂς ὑποστηρίζουν πολλοὶ ὅτι ἔχει καὶ θετικὰ ἀποτελέσματα, γιατί ἀναδεικνύει ἱκανοὺς καὶ χαρισματικοὺς ἀνθρώπους, οἱ ὁποῖοι μποροῦν νὰ βοηθήσουν μὲ πολλοὺς τρόπους τὴν ὑποβαθμισμένη κοινωνία μας.
Ὁ ὅσιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος λέει ὅτι ἡ κενοδοξία εἶναι «ἀπόγονος τῆς ἀπιστίας, πρόδρομος τῆς ὑπερηφάνειας, ναυάγιο μέσα στὸ λιμάνι, μυρμήγκι στὸ ἁλώνι, ποὺ εἶναι μὲν μικρό, ἀλλὰ ἀπειλεῖ νὰ κλέψει ἀθόρυβα ὅλον τὸν καρπὸ καὶ τὸν κόπο τοῦ γεωργοῦ»14.
Ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος θεωρεῖ διαβολικὸ ἔργο καθετὶ ποὺ γίνεται γιὰ ἐπίδειξη καὶ χαρακτηρίζει τὴν κενοδοξία μισητὸ πάθος καὶ πολυκέφαλο, ἔχει δηλαδὴ πολλὲς πλεκτάνες, γι’ αὐτὸ οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι μισοῦν τοὺς κενόδοξους καὶ διατυπώνουν ἀμέτρητες κατηγορίες ἐναντίον τους. Ἡ μανία τῆς κενοδοξίας γεννιέται σ’ αὐτούς, ποὺ ἔχουν κάποιες ἐπιτυχίες καὶ μερικὰ κατορθώματα. Τὸ ἀποτέλεσμα εἶναι ἡ πτώση, γιατί τὰ ἔργα τους ἀπέβλεπαν στὴ δόξα τῶν ἀνθρώπων καὶ ὄχι στὴ δόξα τοῦ Θεοῦ. Εἶναι γνωστὴ ἡ περίπτωση τοῦ Φαρισαίου, ὁ ὁποῖος κατέστρεψε τὰ πνευματικά του κατορθώματα μὲ τὸ φοβερὸ πάθος τῆς κενοδοξίας. «Ἔγινε μικρότερος ἀπὸ τὸν τελώνη, ἐπειδὴ δὲν μπόρεσε νὰ κρατήσει τὴ γλώσσα του, ἀλλὰ μὲ αὐτὴ σὰν κάποια θυρίδα ἐξεστόμισε καὶ ἄδειασε ὅλο τὸν πλοῦτο του. Τόσο μεγάλο κακὸ εἶναι ἡ κενοδοξία»15, ὅπως παρατηρεῖ ὁ Ἅγιός μας.
Πρεσβ. Διονύσιος Τάτσης
Σημειώσεις:
13. Βασιλείου Δ. Χαρώνη, Παιδαγωγικὴ ἀνθρωπολογία Μεγάλου Βασιλείου, τόμος Α΄, Ἀθήνα 2002, σελ. 585. 14. Ἰωάννου Σιναΐτου, Κλῖμαξ, Ὠρωπὸς 1978, σελ. 238. 15. Βασιλείου Δ. Χαρώνη, Παιδαγωγικὴ ἀνθρωπολογία Ἰωάννου Χρυσοστόμου, τόμος Γ΄, Ἀθήνα 1995, σελ. 380.
Κενοδοξία: Ἀπόγονος τῆς ἀπιστίας – 1ον – 2ον – 3ον
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου