Κυριακή 31 Ιουλίου 2022

Έρχονται το MyPhoto.gov.gr και ο ψηφιακός ταχογράφος

Ο ψηφιακός ταχογράφος και το MyPhoto.gov.gr είναι τα «καινούρια» δημιουργήματα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Φυσικά ο σκοπός δημιουργίας τους παρουσιάζεται ότι είναι η «διευκόλυνση» της καθημερινότητάς μας καθώς θα μπορούμε με μερικά κλικς να κάνουμε δουλειές που θα χρειάζονταν άδεια από την εργασία να γίνουν γιατί ως γνωστόν το Δημόσιο δουλεύει μόνο πρωί.

Σε μία εποχή όμως που τα τηλέφωνα όλων παρακολουθούνται ή μπορεί να παρακολουθούνται (αναλόγως με τις διαθέσεις κάποιων σκοτεινών τύπων) αυτή η εκδοχή της «Αλίκης στην Χώρα των Θαυμάτων» δεν ισχύει.

Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες όντως διευκολύνουν την ζωή αλλά ταυτόχρονα επιτυγχάνουν την οικειοθελή παραχώρηση των δεδομένων των πολιτών στις κρατικές υπηρεσίες που πλέον δεν ταλαιπωρούνται για να τα αποκτήσουν.

Γι’ αυτό άλλωστε παγκοσμίως οι πολίτες εξοικειωθήκαν με την προβολή των προσωπικών τους δεδομένων μέσω Facebook και Instagram (τώρα και το Τik Tok) τα οποία πολύ έξυπνα αυτοί που τα δημιούργησαν τα βάφτισαν «μέσα κοινωνικής δικτύωσης» για να μην αντιληφθεί κανείς τον πραγματικό σκοπό ύπαρξής τους.

Όπως τόνισε  ο Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, «στο προσεχές διάστημα θα είναι διαθέσιμες δύο ακόμα υπηρεσίες.

Η ψηφιακή έκδοση κάρτας ταχογράφου που θα διευκολύνει ουσιαστικά τους επαγγελματίες οδηγούς, οι οποίοι πλέον θα την εκδίδουν εύκολα και γρήγορα μέσω του gov.gr.

Κατά δεύτερον, το MyPhoto.gov.gr, μια οριζόντια εφαρμογή που θα αφορά σε όλα τα κρατικά έγγραφα, όπου απαιτείται φωτογραφία και θα διευκολύνει επαγγελματίες φωτογράφους, αλλά και πολίτες.

Είναι μείζονος σημασίας το γεγονός ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, ξετυλίγοντας το νήμα του οράματος του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, έχει τεθεί σε στέρεες βάσεις και έχει αποκτήσει μια εξαιρετική δυναμική, η οποία για πρώτη φορά προσφέρει στη χώρα μας τη δυνατότητα να γίνει μέρος του διεθνούς ψηφιακού γίγνεσθαι».

Ειδικότερα, όσον αφορά στον ψηφιακό ταχογράφο αναμένεται να μπει σε παραγωγική λειτουργία στο gov.gr η διαδικασία έκδοσης κάρτας για τους επαγγελματίες οδηγούς.

Με την κάρτα ψηφιακού ταχογράφου ταυτοποιείται ο οδηγός σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και επιτρέπεται η αποθήκευση δεδομένων σχετικά με τη δραστηριότητα του διασφαλίζοντας με αυτό τρόπο την οδική ασφάλεια. Με τη συγκεκριμένη εφαρμογή οι επαγγελματίες θα μπορούν να εκδώσουν γρήγορα την κάρτα, αποτελεσματικά και χωρίς πήγαινε – έλα στις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών.

Η εφαρμογή MyPhoto.gov.gr

Τα κρατικά έγγραφα που απαιτούν φωτογραφία του πολίτη (πχ άδεια οδήγησης) θα υποστηριχθούν οριζόντια από τη δημιουργία της εφαρμογής MyPhoto.gov.gr που θα απευθύνεται σε επαγγελματίες φωτογράφους και θα βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες.

Με αυτή την πλατφόρμα οι φωτογράφοι θα έχουν τη δυνατότητα μεταφόρτωσης των φωτογραφιών των πολιτών στο Κυβερνητικό Νέφος (G-Cloud) ενώ οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να «κατεβάσουν» τα ψηφιακά αρχεία ή/και να δώσουν το δικαίωμα στις αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες να τα χρησιμοποιήσουν.

Σε 15 ημέρες περίπου 1.000 ψηφιακές μεταβιβάσεις οχημάτων

Η ψηφιακή μεταβίβαση οχήματος που έχει προστεθεί στην υπηρεσία των πολιτών, είναι μια ιδιαίτερα απλή διαδικασία που γίνεται με ένα κλικ και ολοκληρώνεται μέσω του drivers-vehicles.services.gov.gr με ελάχιστες ενέργειες από πλευράς τόσο του πωλητή, όσο και του αγοραστή.

Μάλιστα, όπως υπογράμμισε ο κ. Χριστόπουλος «η ψηφιακή μεταβίβαση οχήματος, είναι μια ακόμα δράση που υλοποιήσαμε στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών (Ε.Π.Α.Δ.), μέσω της προγραμματικής συμφωνίας των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών, η οποία διευκολύνει σημαντικά τη ζωή των συμπολιτών μας. Απόδειξη το γεγονός ότι μέσα σε 15 ημέρες έχουν ήδη γίνει ψηφιακά περίπου 1000 μεταβιβάσεις οχημάτων».

Όσον αφορά στις υπόλοιπες ολοκληρωμένες δράσεις των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών για την ψηφιοποίηση και την απλούστευση διαδικασιών για ιδιοκτήτες και οδηγούς οχημάτων, αυτές είναι:

• Προσωρινή άδεια οδήγησης

• Ανανέωση άδειας οδήγησης

• Αντίγραφο άδειας οδήγησης

• Αντικατάσταση άδειας οδήγησης

• Αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας οχήματος

• Υπολογισμός τελών για μεταβίβαση οχήματος

• OpenCar (Πρόκειται για την πλατφόρμα μέσω της οποίας οι πολίτες μπορούν να αναζητούν πληροφορίες σχετικά με οχήματα τα οποία διαθέτουν πινακίδες που έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα)

Μάλιστα, οι προσωρινές άδειες οδήγησης από τις 11/5/2020 αριθμούν περίπου τις 400.000, οι ανανεώσεις αδειών οδήγησης – από 13/12/2021 αγγίζουν περίπου τις 20.000, ενώ έχουν καταγραφεί 30.000 αντίγραφα αδειών οδήγησης από 27/5/2021 και 10.000 αντίγραφα αδειών κυκλοφορίας οχημάτων από 13/12/2021.

Gov.gr Wallet: Ανοιχτή η πλατφόρμα για τα ΑΦΜ που λήγουν σε 4

Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση η εφαρμογή είχε ήδη εκδώσει 85.324 ταυτότητες και 63.751 διπλώματα οδήγησης για πολίτες των οποίων το ΑΦΜ τελειώνει σε 1 και 2. Συνολικά, 149.075 ψηφιακά έγγραφα είχα εκδοθεί μέχρι τις 16:00 το μεσημέρι του Σαββάτου, που συνεπάγεται ότι πλέον ο συνολικός αριθμός ξεπερνά τις 150 χιλιάδες.

Ο σχεδιασμός αυτή τη στιγμή είναι ότι καθημερινά θα ξεκλειδώνει ακόμα ένας λήγοντας. Επισημαίνεται ότι η ενεργοποίηση της εφαρμογής γίνεται με βάση τον συγκεκριμένο προγραμματισμό αλλά η εφαρμογή είναι διαθέσιμη για κατέβασμα ανά πάσα στιγμή τόσο για κινητά iPhone, όσο και για κινητά android.

Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν ακριβώς την ίδια ισχύ με τα έγχαρτα πιστοποιητικά εντός της χώρας, με μόνη εξαίρεση τα διεθνή ταξίδια.

Με τον τρόπο αυτό, οι πολίτες μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν το κινητό τους για οποιαδήποτε συναλλαγή τους εντός Ελλάδας, όπως ακριβώς χρησιμοποιούσαν ως τώρα την αστυνομική τους ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησής τους. Περαιτέρω, μέσα από την εφαρμογή αποκτούν τη δυνατότητα να υπογράφουν ψηφιακά έγγραφα ακόμα πιο εύκολα, γρήγορα και με μεγαλύτερη ασφάλεια, μέσω του docs.gov.gr.

Η εφαρμογή σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας – ΕΔΥΤΕ Α.Ε. (GRNET), εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η άντληση όλων των απαραίτητων στοιχείων πραγματοποιείται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.

Εγκατάσταση εφαρμογής και αυθεντικοποίηση πολιτών

Το Gov.gr Wallet είναι ήδη διαθέσιμο στα app stores των λογισμικών iOS και Android και η χρήση του θα είναι δυνατή τμηματικά σύμφωνα με το τελευταίο ψηφίο στον ΑΦΜ του πολίτη αρχής γενομένης από τον αριθμό 1 την Τετάρτη, την Πέμπτη το 2 κ.ο.κ.. Εναλλακτικά, οι πολίτες μπορούν να κατεβάσουν την εφαρμογή μέσω της σελίδας wallet.gov.gr. Για την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή, η ταυτοποίηση του πολίτη γίνεται σε πρώτο επίπεδο με τους κωδικούς στο Taxisnet και κατόπιν με την καταχώρηση κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται σε αριθμό κινητού τηλεφώνου που ανήκει επιβεβαιωμένα στον πολίτη.

Για τον σκοπό αυτό ο πολίτης θα πρέπει πριν εισέλθει στην εφαρμογή:
  • είτε να έχει καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του notify.gov.gr,
  • είτε να έχει βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή του μέσω του gov.gr (Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό Συμφωνητικό).

Αφού αυθεντικοποιηθεί, ο πολίτης καλείται να δώσει άδεια για να λαμβάνει ειδοποιήσεις από την εφαρμογή, οι οποίες είναι απαραίτητες για την λειτουργία της λόγω του μηχανισμού συγκατάθεσης σε περίπτωση επαλήθευσης ενός ψηφιακού εγγράφου. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την ενεργοποίηση της δυνατότητας εύκολης πρόσβασης (quick login), η οποία παρέχεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε συσκευής.

Δημιουργία και αποθήκευση αντιγράφων

Αφού εισέλθει στο περιβάλλον της εφαρμογής, ο πολίτης μπορεί με ελάχιστα κλικ να δημιουργήσει και να αποθηκεύσει το ψηφιακό αντίγραφο της αστυνομικής του ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης του. Αρχικά επιλέγει ποιο έγγραφο θέλει να εκδώσει και κατόπιν λαμβάνει με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP – One Time Password) τον οποίο και εισάγει στην εφαρμογή. Αμέσως μετά, το έγγραφο δημιουργείται και αποθηκεύεται στην εφαρμογή και στο wallet του κινητού τηλεφώνου. Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται εκ νέου για κάθε νέα έκδοση αντιγράφου.

Στοιχεία ψηφιακών αντιγράφων και επαλήθευση γνησιότητας

Τα ψηφιακά αντίγραφα του Gov.gr Wallet περιλαμβάνουν όλα τα στοιχεία που περιέχονται στις αστυνομικές ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης αντίστοιχα. Ενσωματώνουν, επιπλέον, έναν κωδικό QR και έναν μοναδικό κωδικό εγγράφου, μέσω του οποίου πραγματοποιείται η επαλήθευση γνησιότητάς τους. Ειδικά, αναφορικά με το ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης, η φωτογραφία που θα εμφανίζεται αντλείται από το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, συνεπώς θα είναι ίδια με της αστυνομικής ταυτότητας και όχι κατ’ ανάγκη ίδια με εκείνη του διπλώματος οδήγησης.

Η επαλήθευση γνησιότητας κάθε ψηφιακού αντιγράφου γίνεται με τον κωδικό QR του. Μόλις κάποιος σκανάρει τον κωδικό QR ενός πολίτη μέσω της ίδιας εφαρμογής Gov.gr Wallet, ο τελευταίος λαμβάνει ειδοποίηση από την εφαρμογή, προκειμένου να δώσει έγκριση στον ελεγκτή προκειμένου να επαληθεύσει τα στοιχεία του. Αφού ο πολίτης εγκρίνει τον έλεγχο, στην οθόνη της εφαρμογής εμφανίζεται ένας εξαψήφιος κωδικός τον οποίο πρέπει να υπαγορεύσει ή να επιδείξει στον ελεγκτή και εκείνος με τη σειρά του να τον καταχωρίσει στη δική του συσκευή. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, τότε και μόνο τότε τα στοιχεία του ψηφιακού αντιγράφου εμφανίζονται για μία και μόνο φορά στη συσκευή του ελεγκτή, χωρίς τη δυνατότητα αποθήκευσης.

Η δυνατότητα γρήγορης επαλήθευσης

Ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να επιλέγει όποτε το επιθυμεί τη λειτουργία γρήγορης επαλήθευσης (quick scan). Μέσω της συγκεκριμένης λειτουργίας, ο πολίτης δίνει ουσιαστικά «προέγκριση» για τον επόμενο και μόνο έλεγχο, εφόσον αυτός πραγματοποιηθεί αποκλειστικά εντός των επόμενων πέντε λεπτών. Επιδεικνύοντας τον quick scan κωδικό QR ο έλεγχος πραγματοποιείται ταχύτερα, καθώς ο ελεγκτής αποκτά απευθείας πρόσβαση στα στοιχεία του πολίτη. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί αμεσότερα, ιδίως σε περιπτώσεις που παρατηρείται συνωστισμός ή που απαιτείται ταχύτητα, όπως π.χ. είσοδος σε συναυλίες, αεροπλάνα κ.α..

Η δυνατότητα υπογραφής εγγράφων στο docs.gov.gr

Τέλος, μέσω του Gov.gr Wallet ο πολίτης μπορεί να υπογράφει ταχύτερα και ασφαλέστερα έγγραφα μέσω του docs.gov.gr. Συγκεκριμένα, εφόσον ο πολίτης έχει εγκαταστήσει στο κινητό του τηλέφωνο την εφαρμογή και έχει αποθηκεύσει την αστυνομική του ταυτότητα, θα μπορεί να επιλέξει και να εγκρίνει την έκδοση ενός ψηφιακού εγγράφου μέσω της εφαρμογής αντί να λάβει με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP – One Time Password).

Απώλεια ή αντικατάσταση έγχαρτων πιστοποιητικών και απώλεια συσκευής

Εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια της αστυνομικής του ταυτότητας είτε αυτοπροσώπως σε ένα αστυνομικό τμήμα είτε μέσω του gov.gr, τότε αυτόματα και άμεσα οποιοδήποτε ψηφιακό αντίγραφο έχει εκδοθεί ακυρώνεται. Το ίδιο ισχύει και εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια του διπλώματος οδήγησης σε ένα αστυνομικό τμήμα, σε ένα ΚΕΠ ή στη Διεύθυνση Μεταφορών της αρμόδιας Περιφέρειας.

Σε περιπτώσεις που εκδίδεται νέα αστυνομική ταυτότητα ή νέο δίπλωμα οδήγησης για άλλον λόγο πέραν της απώλειας, τότε τα ψηφιακά αντίγραφα των παλαιότερων έγχαρτων πιστοποιητικών ακυρώνονται αυτόματα και πρέπει να εκδοθούν ψηφιακά αντίγραφα των νέων πιστοποιητικών, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία για την αρχική τους έκδοση.

Σε περίπτωση απώλειας της συσκευής όπου είναι αποθηκευμένα τα ψηφιακά αντίγραφα, ο πολίτης μπορεί να ανακαλέσει την ισχύ των αποθηκευμένων ψηφιακών αντιγράφων μέσω της σχετικής υπηρεσίας στο gov.gr. Η ανάκληση των φυσικών αντιγράφων δεν ακυρώνει τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά.

Πώς διαχειρίζομαι την ψηφιακή ταυτότητα και δίπλωμα;

Αν χάσω ή κλαπεί το κινητό μου; Ανακαλώ την ισχύ των ψηφιακών εγγράφων μέσα από τη σχετική υπηρεσία στο gov.gr

Αν χάσω ή κλαπεί η φυσική ταυτότητα και το δίπλωμα μου; Δηλώνω την απώλεια όπως οφείλω και μέσω διαλειτουργικοτήτων γίνεται συστημικά ανάκληση της ισχύος των ψηφιακών εγγράφων

Αν μου κρατηθεί η ταυτότητα ή το δίπλωμά μου; (πχ. στρατιωτική θητεία, αφαίρεση διπλώματος λόγω παράβασης ΚΟΚ) Ανακαλείται η ισχύς του ψηφιακού εγγράφου (εάν το έχω ήδη δημιουργήσει) ή μου αφαιρείται η δυνατότητα να το εκδώσω από τη στιγμή που ο φορέας ο οποίος κρατάει προσωρινά το έγγραφο το δηλώσει στο σύστημά του

Πώς μου αφαιρούνται τα ψηφιακά και έγχαρτα έγγραφα μου; Εφόσον παρουσιάσω το ψηφιακό έγγραφο, αυτό καταχωρίζεται στο σύστημα του φορέα ο οποίος το αφαιρεί και αμέσως ανακαλείται. Εάν δεν έχω το έγχαρτο έγγραφο μαζί μου, θα πρέπει να το προσκομίσω στον φορέα βάσει των ισχύοντων κανονισμών (πχ. στην περίπτωση του άδειας οδήγησης, παρουσίαση σε ΑΤ εντός 3 ημερών).

Απαραίτητες διευκρινίσεις

Η έκδοση ψηφιακών αντιγράφων επιτρέπεται μόνο εφόσον ο πολίτης κατέχει νόμιμα το αντίστοιχο έγχαρτο πιστοποιητικό. Ως εκ τούτου, σε περιπτώσεις προσωρινής ή οριστικής ανάκλησης ή κράτησης της αστυνομικής ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης, τα μητρώα που διαλειτουργούν στην εφαρμογή ενημερώνονται αυτόματα, ώστε ο πολίτης να μην εκδίδει, αποθηκεύει ή χρησιμοποιεί τα αντίστοιχα ψηφιακά αντίγραφα.

Προϋπόθεση για τη χρήση του Gov.gr Wallet είναι η εγκατάσταση της εκάστοτε τελευταίας έκδοσης της εφαρμογής.

Επιπλέον, κάθε πολίτης μπορεί να αποθηκεύει τα ψηφιακά αντίγραφα μόνο σε μία συσκευή. Σε περίπτωση που προβεί σε έκδοση και αποθήκευση ψηφιακού αντιγράφου σε δεύτερη συσκευή, τότε τα προηγούμενα ψηφιακά αντίγραφα ανακαλούνται αυτόματα.

Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν εντός της ελληνικής επικράτειας ακριβώς την ίδια ισχύ με τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά. Συνεπώς, από σήμερα οι πολίτες μπορούν να τα επιδεικνύουν αντί για την αστυνομική ταυτότητα ή το δίπλωμα οδήγησης. Κατ’ εξαίρεση, αναφορικά με τις συναλλαγές πολιτών με πιστωτικά ιδρύματα, με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και με παρόχους υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τα ψηφιακά αντίγραφα θα ξεκινήσουν να έχουν ισχύ από την 1η Οκτωβρίου 2022.

Το ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας δεν συνιστά ταξιδιωτικό έγγραφο. Ως εκ τούτου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε πτήσεις εσωτερικού, αλλά όχι σε διεθνείς πτήσεις ή σε μετακινήσεις εντός της ζώνης Σένγκεν.

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις βρίσκονται στην εφαρμογή και στο wallet.gov.gr. Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αιτήματα εξυπηρέτησης και υποστήριξης στο wallet.gov.gr/support.

Επόμενες προσθήκες στην εφαρμογή

Στο μέλλον πρόκειται να προστεθούν στην εφαρμογή περισσότερα έγγραφα, όπως τα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, τα στοιχεία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, το αποτέλεσμα του Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) και η ημερομηνία του επόμενου ελέγχου, τα στοιχεία ασφάλισης κλπ. Περαιτέρω, μελλοντικά θα είναι δυνατή και η αυθεντικοποίηση στο gov.gr μέσω του Gov.gr Wallet.

πηγη: primenews.press

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου