ΚAΡYΑΙ ΤΗι 9η/22α Ἰουλίου 2025
ΑΡ. ΠΡΩΤ. Φ.2/7/1819
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ
ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΑΘΩ
Τὶς τελευταῖες ἡμέρες παρακολουθοῦμε μὲ περισυλλογὴ τὴν δημόσια συζήτηση ποὺ ἄνοιξε μὲ ἀφορμὴ τὴν πρόσφατη ἐπίσκεψη τοῦ Πρωθυπουργοῦ τῆς Ἑλλάδας στὸ Ἅγιον Ὄρος, μὲ σχόλια, τὰ ὁποῖα ἐνίοτε ἐκδηλώνουν ἀπορία, καχυποψία, εἰρωνεία ἢ καὶ θυμό.
Ἐρωτήματα φορτισμένα, συχνὰ καλοπροαίρετα, ἀλλὰ καὶ παγιδευμένα σὲ μία θεώρηση περισσότερο ἀνθρώπινη παρὰ ἐκκλησιαστική. Κατανοοῦμε αὐτὲς τὶς ἐρωτήσεις. Δὲν τὶς ἀπορρίπτουμε. Ὅμως ὀφείλουμε νὰ ἀπαντοῦμε μὲ ἐκκλησιαστικὸ λόγο, ταπεινό, διακριτικό, ἐμπνευσμένο ἀπὸ τὴν Παράδοση, καὶ ταυτόχρονα νὰ ἐκθέτουμε τὴν πραγματικότητα ὅπως ἔχει.Τὸ Ἅγιον Ὄρος μιλᾶ μὲ τὸν τρόπο τῶν Πατέρων, μὲ διάκριση. Ακόμη κι ὅταν σιωπᾶ, δὲν σιωπᾶ τυχαῖα. Ἡ σιωπὴ τῶν Ἁγιορειτῶν Πατέρων δὲν εἶναι ἀδιαφορία οὔτε ἔνδειξη συμφωνίας ἢ ὑποταγῆς, ἀλλὰ χριστιανικὸ ἦθος, ὁ τρόπος ποὺ ἐργάζεται τὸ Πνεῦμα: χωρὶς φωνές, χωρὶς δημόσιες ἁψιμαχίες, ἀλλὰ μέσα στὸν νοῦ καὶ στὴν καρδιά. Τὸ Ἅγιον Ὄρος ὑποδέχεται πάντας μὲ διάκριση καὶ προσευχή, διότι εἶναι χῶρος μετανοίας, ὄχι καταγγελίας, ὅπου δὲν κυριαρχεῖ ἡ ὀργὴ τῆς ἐποχῆς, ἀλλὰ ἡ ἡσυχία τῆς προσευχῆς.
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος δὲν μᾶς δίδαξε νὰ προσευχόμαστε γιὰ τοὺς ἠθικοὺς ἢ τοὺς δίκαιους ἄρχοντες, ἀλλὰ γιὰ ὅλους ὅσοι κατέχουν ἐξουσία, ὅπως «ἤρεμον καὶ ἡσύχιον βίον διάγωμεν, ἐν πάσῃ εὐσεβείᾳ καὶ σεμνότητι». Ὁ ἴδιος, ἀπευθυνόμενος στὸν μαθητή του Τιμόθεο, συνεχίζει: «Παρακαλῶ οὖν πρῶτον πάντων ποιεῖσθαι δεήσεις, προσευχάς, ἐντεύξεις, εὐχαριστίας, ὑπὲρ πάντων ἀνθρώπων, ὑπὲρ βασιλέων καὶ πάντων τῶν ἐν ὑπεροχῇ ὄντων» (Α΄ Τιμ. 2, 1-2). Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, σχολιάζοντας τὸ χωρίο, λέγει καθαρά ὅτι στὴν καθημερινὴ λατρεία προσευχόμαστε γιὰ ὅλο τὸν κόσμο, γιὰ τοὺς Βασιλεῖς, ἀκόμη καὶ γιὰ τοὺς ἀσεβεῖς (PG 62, 530-531, Ὁμ. 6). Αὐτὸ τὸ πνεῦμα δὲν εἶναι ἀδυναμία, ἀλλὰ δύναμη σταυρική. Τὸ Ἅγιον Ὄρος δὲν προσωποληπτεῖ, ἀλλὰ προσεύχεται «ὑπὲρ πάντων», μὲ τὴν πίστη ὅτι ὁ Θεὸς μπορεῖ νὰ μεταμορφώσῃ τοὺς πάντες. Ἐδῶ σημειώνεται ὅτι βεβαίως καὶ ἐτονίσθη πρὸς τὸν κ. Πρωθυπουργὸ ἡ πικρία καὶ ὁ προβληματισμὸς τῶν Ἁγιορειτῶν γιὰ τὰ πρόσφατα νομοθετήματα, τὰ ὁποῖα προκαλοῦν ἀνησυχία στὴν συνείδηση τοῦ πιστοῦ λαοῦ, καθ’ ὅσον θεωροῦνται ὡς ἀπειλὴ πρὸς τὸ ὀρθόδοξο ἦθος τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ καὶ τὴν ἀξία τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου, καὶ ἐξεφράσθη ἡ εὐχὴ νὰ ἐπικρατήσῃ πνεῦμα σεβασμοῦ πρὸς τὴν πνευματικὴ ταυτότητα τοῦ Γένους.
Ἐπίσης, ὑπεβλήθη ἰδιαιτέρα παράκληση ὅπως ἡ Ἑλληνικὴ Κυβέρνηση συμβάλῃ τὰ μέγιστα στὴν ἄμεση ἐπίλυση τοῦ ἀνακύψαντος ζητήματος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ Θεοβαδίστου Ὄρους Σινᾶ.
Ὅσον ἀφορᾷ τὴν ἐξαγγελία τοῦ κ. Πρωθυπουργοῦ γιὰ τὴν οἰκονομικὴ στήριξη τῶν Ἱερῶν Μονῶν, ὑπενθυμίζουμε ὅτι ἡ χρηματοδότηση ἔργων ΕΣΠΑ γιὰ τὸ Ἅγιον Ὄρος μὲ χρονοδιάγραμμα μέχρι τὸ 2030, μελετᾶται ἀπὸ τὶς ἁρμόδιες κρατικὲς ἀρχὲς ἤδη ἀπὸ τὸ ἔτος 2023. Εἶναι γνωστὸ ὅτι καμμία Ἱερὰ Μονὴ δὲν διαθέτει τοὺς ἀνάλογους οἰκονομικοὺς πόρους γιὰ ἔργα συντηρήσεως καὶ ἀποκαταστάσεως, δεδομένου ὅτι οἱ πόροι ἑκάστης Μονῆς μόλις ἐπαρκοῦν γιὰ τὴν διαβίωση τῶν μοναχῶν της καὶ τὴν φιλοξενία τῶν ἐπισκεπτῶν. Τὸ Ἅγιον Ὅρος, λόγῳ τῆς φθορᾶς τοῦ χρόνου, καὶ ἄλλων ἐκτάκτων φαινομένων, ὅπως τῶν προσφάτων σεισμῶν, ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ φροντίδα, γιὰ τὴν συντήρηση τῶν κτιρίων καὶ τῶν κειμηλίων, τὴν κληρονομιὰ τὴν ὁποία κρατᾶ ζωντανή.
Αὐτὰ ἀναφέρουμε ἐνδεικτικὰ πρὸς ἀποκατάσταση τῆς ἀληθείας, μὲ τὴν διαβεβαίωση ὅτι τὸ Ἅγιον Ὄρος παραμένει τόπος προσευχῆς, ἑνότητας καὶ ἐλπίδας γιά τόν σύγχρονο κατακερματισμένο καί ἀποπροσανατολισμένο κόσμο.
Ἅπαντες οἱ ἐν τῇ κοινῇ Συνάξει Ἀντιπρόσωποι καὶ Προϊστάμενοι
τῶν εἴκοσιν Ἱερῶν Μονῶν τοῦ Ἁγίου Ὄρους Ἄθω.
Η μετάνοια είναι για όλους, σωστά. Όταν όμως ο άνθρωπος αυτός έχει ένα τέτοιο αξίωμα και παίρνει στο λαιμό του το λαό του και μέχρι και σήμερα ενεργεί και πράττει εναντίον του λαού του, της πατρίδας του και προπαντός κατά της Ορθοδοξίας , για ποια μετάνοια μιλάτε;;;; Ντροπή....
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Θεός επιτρέπει να ενεργεί έτσι. Θα μπορούσε να τον σταματήσει... Στη θέση του Θεού δεν μπορεί να μπει κανείς για να αποκλείσει τον οποιοδήποτε από την μετάνοια. Ακόμα και την τελευταία στιγμή ο Θεός περιμένει για αυτό έδωσε το Τίμιο Αίμα του. Για όλους μας...Θα ρωτήσω κάτι άλλο οι πατέρες του Αγίου Όρους γράφουν στο κείμενο ότι καμία Ιερά Μονή δεν διαθέτει ανάλογους οικονομικούς πόρους για έργα συντηρήσεως κτλ. Αλήθεια (αναφέρομαι σε όλους μας) πόσες φορές έχουμε στείλει έστω 5 ευρώ από το υστέρημα μας για να βοηθήσουμε η να αγοράσουμε ένα εργόχειρο από τις Ιερές Μονές και τις Σκήτες του Αγίου Όρους ώστε να μην υπάρχει η ανάγκη για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ?
Διαγραφή