Δευτέρα 10 Ιουνίου 2024

Θα πληθύνει η κακία, η αγάπη των πιο πολλών θα ψυχρανθεί!


Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 

«Μέ τήν αὔξησι τῆς ἁμαρτίας, θά ψυχρανθῆ ἡ ἀγάπη τῶν πολλῶν», λέγει ὁ Κύριος στά εὐαγγέλια· (Ματθ. 24,12) ὅταν δέ ψυχρανθῆ τελείως ἡ ἀγάπη, εἶναι ἀδύνατο νά παραμένη ἡ χάρις καί κηδεμονία τοῦ Θεοῦ.

Καί γιά νά σᾶς παραστήσω τό πάθος μέ ἕνα παράδειγμα, ή ψυχή τοῦ καθενός μας ὁμοιάζει μέ λυχνάρι, πού ὡς ἔλαιο μέν ἔχει τήν ἀγαθοεργία, ἀντί δέ γιά φυτίλι φέρει τήν ἀγάπη, ἐπάνω στήν ὁποία ἐπαναπαύεται ἀντί γιά φῶς ἡ χάρις τοῦ Πνεύματος.

῞Οταν λοιπόν ἐξαφανισθῆ τοῦτο τό ἔλαιο, δηλαδή ἡ ἀγαθοεργία, ἀναγκαστικά ἡ ἀγάπη πού ἐνυπάρχει στήν ψυχή ἀντί γιά φυτίλι ψυχραίνεται· κι' ἔτσι τό φῶς τῆς κηδεμονίας καί χάριτος τοῦ Θεοῦ ἀπομακρύνεται ἀπό τούς ἀνθρώπους πού ἀπέφυγαν τήν ἀρετή κι᾿ ἐφυγάδευσαν τήν ἀγάπη· καί ἡ ἀναταραχή των πρός ἀλλήλους προκαλεῖται ἀπό τό γεγονός ὅτι ἀπέστρεψε τό πρόσωπό του ἀπό αὐτούς ὁ Θεός, πρός τόν ὁποῖο λέγει ὁ Δαβίδ· «ἄν ἀποστρέψης τὸ πρόσωπό σου, θά ἀναταραχθοῦν». (Ψαλμ. 103,29).

῎Ετσι ἀπό τήν ἁμαρτία ἐπέρχεται σ᾿ ἐμᾶς ἐμφύλιος στάσις καί σύγχυσις, πού ἐπιφέρει κάθε εἶδος κακίας καί ἐνοικίζει τόν ἀρχηγό τῆς κακίας μέσα στούς στασιάρχες καί στασιαστάς· καί αὐτός μετασκευάζει σέ θηρία αὐτούς στούς ὁποίους εἰσοικίζεται, δέν εἶναι δέ ὑπερβολή νά εἰποῦμε ὅτι τούς παρασκευάζει ν' ἀποκτήσουν ἦθος δαιμόνων.
Καί ἔτσι ὁ ἀπό τήν ἀρχή άνθρωποκτόνος καί μισάνθρωπος καθιστᾶ τόν ἄνθρωπο ἀνθρωποκτόνο καί ἀντίπαλο πρός τόν ζωοδότη Χριστό· πόσο περισσότερο ἀνυπάκουο καί ἀντίθετο στούς ἐπιγείους βασιλεῖς ἢ στόν πνευματικό πατέρα καί ποιμένα καί διδάσκαλο...

Ἅπαντα τά Ἔργα σειρά ΕΠΕ Τόμος 9 σελ. 35-37 Όμιλία Ά

2 σχόλια:

  1. Σε ποιο μέρος κάνει το περισσότερο κρύο γιαγιά;
    -Στην ψυχή του ανθρώπου παιδί μου.

    «Κύριε, ἐλέησον», «Κύριε, ἐλέησον», «Κύριε, ἐ­λέ­­ησον»… Τὸ λέμε, ἀλλὰ ἡ καρδιά μας εἶνε ἀδι­άφορη καὶ ψυ­χρή, μπούζι.

    Μ᾿ ἕνα «Κύριε, ἐλέησον» κατεβάζεις τὰ ἄστρα ἀπ᾿ τὸν οὐρανό, συντρίβεις τοὺς δαίμονες, καῖς τὴν ἁμαρτία.
    Ἀρκεῖ μόνο νὰ βγαί­νῃ ἀπὸ φλογερὴ Πίστι.
    Ἐνῷ σήμερα οἱ καρ­διές μας εἶνε ψυγεῖο, Βόρειος Πόλος.

    Έχουμε αναρωτηθεί ποτέ μας, γιατί η καρδιά μας είναι Βόρειος Πόλος;
    Έχουμε σκεφτεί ποτέ μας, πώς θα λιώσουμε αυτόν τον Βόρειο Πόλο;

    Ο Χριστούλης δεν μπορεί να Γεννηθεί μέσα σε μία παγωμένη καρδιά, όχι γιατί ο Ίδιος δεν το θέλει, αλλά γιατί η παγωμένη καρδιά δεν του το επιτρέπει.

    Αν δεν Γεννηθεί ο Χριστούλης πρώτα στην δική μας καρδιά, δεν μπορούμε να βοηθήσουμε και τους άλλους για να Γεννηθεί ο Χριστούλης και στις δικές τους καρδιές.

    Δεν μπορούμε να μεταδώσουμε περισσότερο Χριστό από όσο έχουμε μέσα μας.

    Μπορεί να έχουμε Πνευματικό και να νηστεύουμε, να εξομολογούμαστε, να Κοινωνούμε αλλά όμως να μην έχουμε αποκτήσει (νουν) Χριστού.
    Να μην έχουμε ούτε καν (οσμή) Χριστού.

    Αυτό από που μπορούμε να το εξακριβώσουμε;

    Μας το λέει ένας Άγιος Γέροντας:
    Πες μου πόσο προσεύχεσαι, για να σου πω, πόση πνευματικότητα έχεις μέσα σου.

    Και πες μου πόσο επιεικής είσαι, για να σου πω, πόσο ουρανό έχεις μέσα σου.

    Μόνο με την ευλογημένη ταπείνωση λιώνει ο πάγος της καρδιάς μας.

    Ἀρκεῖ αὐτή καί μόνο ἡ ἀρετή, ἔστω κι ἄν καμμία ἄλλη δέν ὑπάρχει γιά νά κάνει σπλαχνικό τόν Κύριον μας.

    Ἂν δέν μιμηθείς τόν Χριστό στήν ταπείνωση, δέν θά ἔχεις θέση κοντά Του στήν μέλλουσα ζωή.

    Ἡ ταπεινοφροσύνη εἶναι ἡ στολή τῆς Θεότητας.
    Ἐπειδή ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ Πατέρα, πού ἔγινε ἄνθρωπος ἐπάνω στή γῆ, αὐτήν ντύθηκε καί ἔζησε μαζί μας».

    Ο Χριστιανός οφείλει να σκορπά παντού αγάπη, χαρά, παρηγοριά και κουράγιο, χαμόγελο, να είναι μια διαρκής μαρτυρία Χριστού.

    Ο αναπαυμένος άνθρωπος είναι γαλήνιος, πράος, ειρηνικός, ταπεινός.

    Ας σκεφθούμε όλοι, μήπως κάτι δεν κάνουμε καλά;
    Μήπως δεν έχουμε καταλάβει ότι είμαστε Χριστιανοί;
    Μήπως δεν έχουμε καταλάβει ότι το να είμαστε Χριστιανοί δεν είναι καθήκον, αλλά βίωμα, τρόπος και επιλογή ζωής;

    Θα συνεχίσω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Την ευλογημένη ταπείνωση μπορούμε να την αποκτήσουμε μόνο με την Χάρη του Αγίου Πνεύματος.

    Χωρίς την Χάρη του Αγίου Πνεύματος δεν μπορούμε να κατορθώσουμε απολύτως τίποτα.

    Όμως για να έρθει η Χάρις του Αγίου Πνεύματος επάνω μας υπάρχει μία λέξη κλειδί η ΜΕΤΆΝΟΙΑ.

    Δύο λέξεις μετα-νοώ σημαίνει, δηλαδή αλλάζω νου, σκέφτομαι εντελώς διαφορετικά από ότι σκεφτόμουν, κάνω στροφή 180 μοιρών, την ολοκληρωτική αλλαγή ζωής, την άρνηση, με όλη μας την καρδιά, της αμαρτίας, την αλλαγή νοοτροπίας.

    Όπως όμως κάθε τοκετός συνοδεύεται από ωδίνες, έτσι και η Πνευματική Αναγέννηση προϋποθέτει τις ωδίνες της μετανοίας.
    Όταν σταυρώνουμε τον παλαιό άνθρωπο πονάμε, αλλά τότε είναι που ανασταίνεται μέσα μας ο Νέος άνθρωπος.
    Συσταυρωνόμαστε με τον Χριστό για να συναναστηθούμε μαζί Του.

    Όταν λοιπόν λέμε παλαιό άνθρωπο, εννοούμε τον αρρωστημένο εγωκεντρισμό, από τον οποίο όλοι μας, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο, πάσχουμε


    Ο παλαιός άνθρωπος για τους 99,99% από εμάς θα υπάρχει μέχρι το θάνατό μας...
    Αυτό που μένει να κάνουμε είναι να τον πολεμάμε μέχρι τον θάνατό μας, δηλαδή να κάνουμε σοβαρό αγώνα να , κόψουμε τα πάθη μας ή αλλιώς να επαναφέρουμε τις διεστραμμένες δυνάμεις της ψυχής μας στην αρχική τους κατάσταση, διότι αυτό είναι τα πάθη.
    πχ ο θυμός είναι εκ του Θεού δύναμη στον άνθρωπο να στρέφεται κατά του κακού, της αμαρτίας..εμείς τον διαστρέφουμε και τον στρέφουμε κατά του ανθρώπου ή και του Θεού...

    Αρχίζουμε και παίρνουμε κεφάλια σε όποιον διαφωνεί μαζί μας..

    Στο Άγιο Όρος τα διορατικά Γεροντάκια, διορατικό χάρισμα είναι ή δυνατότητα πού δίνει ο Θεός σε ορισμένους ανθρώπους να βλέπουν τον εσωτερικό κόσμο των άλλων.
    Κάνουν τους κουτούς, τους ανήξερους, ενώ γνωρίζουν τα πάντα για μας, και αυτό για χάρη της αγάπης και της ειρήνης.

    Εμείς χωρίς να έχουμε τέτοιο χάρισμα και όμως με το μυαλουδάκι μας βάζουμε χίλιους δυο λογισμούς για το τι σκέφτεται ο άλλος για μας.

    Για φανταστείτε να μας έδινε ο Θεός αυτό το χάρισμα..
    Θα το αντέχαμε.. να γνωρίζαμε τι σκέφτονται οι άλλοι για μας..
    Εδώ μία κουβέντα δεν σηκώνουμε.

    Ας έχουμε συνέχεια στο στόμα μας την ευχούλα:

    Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με τον αμαρτωλό.
    Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς. (Όποιος τιμά την Παναγία μας δεν πρόκειται να χαθεί).

    ΑπάντησηΔιαγραφή