Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2021

Ποιος είναι ο τύπος μου;

 Γέροντας Αιμιλιανός, Προηγούμενος Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας (+)

Τι σημαίνει τύπος; Αν το μεταφράσωμε απλά, θα πούμε ότι τύπος είναι ο χαρακτήρας του ανθρώπου. Αυτός, λέμε, είναι μελαγχολικός τύπος, εκείνος είναι εξωστρεφής. Προφανώς δεν εννοεί αυτό ο Άγιος Μάξιμος.

…τύπος είναι είτε το μέσον που δημιουργεί ένα αποτέλεσμα με χτύπημα ή ζούληγμα ή με οτιδήποτε άλλο, δηλαδή με μια άμεση επαφή, είτε το αποτέλεσμα αυτής της πράξεως.

Αφού τύπος είναι το αποτέλεσμα του χτυπήματος, θα λέγαμε ότι τύπος είναι και η εμπειρία της ζωής μας, το αποτέλεσμα από τα πολλά χτυπήματα που δεχθήκαμε στην ζωή μας. Άνθρωπος που δεν χτυπήθηκε στην πνευματική του ζωή, είναι ένας ανώριμος, ένας άτυπος άνθρωπος, δεν έχει καμία βεβαιότητα για το μέλλον του. Μόνον ο χτυπημένος μπορεί να νοιώθη ασφάλεια, διότι έχει την εμπειρία και ξέρει πού να βαδίση. Άνθρωπος που δεν χτυπήθηκε από θλίψεις, από πόνους ή από τον πονηρό, καθ’ οιονδήποτε τρόπο, και που δεν έμαθε να αντέχη στα χτυπήματα, σε αυτά που φαίνονται ως απρόοπτα συμβάντα, ως αποτυχίες, άνθρωπος που δεν έχει τύπον, δεν μπορεί να πετύχη στην ζωή του.

Ας δούμε όμως ποιος είναι ο δικός μας τύπος, τι εμπειρίες έχομε, πώς χτυπηθήκαμε μέχρι τώρα. Χθες λόγου χάριν είχα τσατισθή, επειδή με αγριοκοίταξες. Προχθές είχα στενοχωρηθή, επειδή με ξέχασες, Να ο τύπος μου: Είμαι ο άνθρωπος που δεν ιδιάζω, αλλά συνδιατρίβω μετά των ανθρώπων. Ζω ως κοινός θνητός, όπως όλοι οι άνθρωποι, και ας είμαι μοναχός, ας φοράω και χρόνια το ράσο. Αντιθέτως, αν τα χτυπήματά μου ήταν καθαρώς πνευματικά, εσωτερικά, προερχόντουσαν από την πάλη του εγώ μου με τον Θεόν και είχα πτώσεις, που σήμαιναν ανάβασι του εγώ, ή είχα πνευματικές αναβάσεις, δηλαδή υπόπτωσι του εγώ και ανόρθωσι του Θεού μέσα μου, αναστήλωσι του Θεού, τότε είμαι ο τύπος του ιδιάζοντος ανθρώπου.

Αρχιμ. Αιμιλιανού Σιμωνοπετρίτου, Περί Αγάπης: Ερμηνεία στον Άγιο Μάξιμο, Ίνδικτος, Αθήναι 2015, σ. 84-86.

πηγη: pemptousia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου