Το MONOPOLY … στο πνεύμα των Μνημονίων
Χαρά Λιαναντωνάκη
Θα αγοράζατε τον Λευκό Πύργο; Θα πουλούσατε τον Παρθενώνα; Πώς σας φαίνεται η ιδέα της εξαγοράς των Μετεώρων;
Ανατριχιαστική; Εξοργιστική; Γελοία; Κι όμως, κάποιοι το βρήκαν διασκεδαστικό ως concept, εμπορικά επικερδές φυσικά, και το έκαναν παιχνίδι – το γνωστό επιτραπέζιο Monopoly, σε νέα έκδοση «συλλεκτική». Μάλιστα το χάριζαν χριστουγεννιάτικες μέρες στις οικογένειες των Ελλήνων σε πρατήρια καυσίμων, ως δώρο!!!
Συγκεκριμένα, η εταιρεία SHELL συνεργάστηκε για την παραγωγή του και το προμηθεύει ήδη από την αρχή της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων στους οδηγούς πελάτες της και τα παιδιά τους ως παιχνίδι παιδαγωγικά κατάλληλο ( 8+ ετών), σε μια ειδική όπως ονομάζεται «συλλεκτική έκδοση» με θέμα «Θησαυροί της Ελλάδας», που υπόσχεται γρήγορα deals εξαγοράς των θησαυρών, εικονικής φυσικά, με μάρκες, ένα «fast–dealing property trading game».
Στο σημείωμά της η εταιρεία ανέφερε: H Shell στο πνεύμα των Χριστουγέννων, την πλέον αγαπημένη οικογενειακή γιορτή, καλεί τους καταναλωτές που επιλέγουν τα πρατήρια καυσίμων της για τον ανεφοδιασμό του οχήματός τους να νιώσουν και πάλι παιδιά, δίνοντάς τους την ευκαιρία να αποκτήσουν μια συλλεκτική Monopoly «Θησαυροί της Ελλάδας»….
Ούτε λίγο ούτε πολύ αναλαμβάνουν την «υψηλή υπηρεσία» να εκπαιδεύσουν βιωματικά της Ελλάδας τα παιδιά –μικρά και μεγάλα – στην λογική των Μνημονίων, στην τραγική υπόθεση της εκποίησης των Μνημείων Πολιτισμού της πατρίδας μας!
Στη συσκευασία του «συλλεκτικού» αυτού παιχνιδιού, βλέπει κανείς τον Λευκό Πύργο, τα Μετέωρα, τον Παρθενώνα, δύο ζάρια και μια φιγούρα ενός ηλικιωμένου «θαυματοποιού», ο οποίος μοιάζει με τραπεζίτη, να προσκαλεί με ανοιχτά τα χέρια και να κρατάει ένα ραβδί…
Το μήνυμα που περνάει το παιχνίδι αυτό σε παιδιά και μεγάλους είναι ξεκάθαρο, περίπου έτσι «ελάτε καταναλωτές, παίξτε στα ζάρια τους θησαυρούς της Ελλάδας, αγοράστε πουλήστε τους, είναι Ο.Κ. κάντε deal, διασκεδάστε με αυτό, είναι ανώδυνο, δεν υπάρχει πρόβλημα συνείδησης, ταυτότητας…
Κάπως έτσι μυούνται τα ελληνόπουλα να γίνουν, μεγαλώνοντας, «καλοί καταναλωτές», χωρίς συνειδησιακά, εθνικά, ηθικά ή άλλα «στερεότυπα», να γίνουν οι επόμενοι παγκόσμιοι πολίτες, οι «προοδευτικοί» της εποχής των Μνημονίων… Νωπή ακόμη είναι η καταγγελία για το 3ο Μνημόνιο που δεν σεβάστηκε ούτε τούς αρχαιολογικούς θησαυρούς και μνημεία του ελληνικού πολιτισμού, Πολιτισμού αλήστου μνήμης και παγκοσμίου σημασίας. (Βλ. πρόσφατη παρέμβαση του Μίκη Θεοδωράκη για το θέμα της εκποίησης ελληνικών μνημείων - https://www.protothema.gr/greece/article/823138/paremvasi-miki-theodoraki-gia-ta-arhaia-mnimeia-sto-upertameio-ehoume-ekhorisei-tin-ethniki-mas-autoteleia/
Θεωρούμε ότι το νέο «παιχνίδι» που μας χαρίζει η Shell μαζί με τα καύσιμα έχει στοιχεία νοθείας ανθελληνικής προπαγάνδας, ασέβειας στην εθνική ταυτότητα και προσβολής της νοημοσύνης των Ελλήνων, ιδίως των μικρότερων σε ηλικία. Το εμπορικό αυτό προϊόν που κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή, στα πρατήρια της εταιρείας αυτής και περίπου χαρίζεται στους καταναλωτές είναι «τοξικό» και πρέπει να αποσυρθεί άμεσα από την κυκλοφορία – όχι μόνο για λόγους ταυτότητας και ηθικής τάξης, που συνδέονται με το κοινό αίσθημα των Ελλήνων για τα εθνικά μνημεία ταυτότητας και πολιτισμού. Το εθνικά προκλητικό μήνυμα-περιεχόμενο της εν λόγω συλλεκτικής έκδοσης παιχνιδιού, συνδέεται πιθανώς και με παραβίαση του νόμου: α) του συνταγματικώς κατοχυρωμένου στη χώρα μας δικαιώματος στην παιδεία, που σκοπό έχει μεταξύ άλλων την ανάπτυξη της εθνικής συνείδησης (βλ. – άρθρο 16, παρ. 2 Συντάγμ.) και β) του διεθνούς πλέγματος νομικής προστασίας του συμφέροντος του Παιδιού, με επίκεντρο την ελεύθερη διαμόρφωση της σκέψης, συνείδησης, ταυτότητάς του - βλ. άρθρα 3, 8 και 14 της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (στην Ελλάδα κυρώθηκε με τον Νόμο 2101/1992).
Η διαμόρφωση ταυτότητας και συνείδησης, ως γνωστόν, αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα που προστατεύεται από την Πολιτεία και τους νόμους και κανείς δεν μπορεί να το χειραγωγεί ή παραβιάζει χωρίς συνέπειες. Ιδίως σε ο,τι αφορά τα παιδιά, που είναι πιο ευάλωτα λόγω του ανώριμου της ηλικίας και του εύπλαστου ψυχικού κόσμου τους σε χειραγώγηση, επηρεασμό και χειραγώγηση της γνώμης και της κρίσης τους. Κανένα «αθώο» συλλεκτικό monopoly δεν δικαιούται να μονοπωλεί εμπορικά το ενδιαφέρον των παιδιών, με πρόσχημα το «πνεύμα των Χριστουγέννων», αν στην πραγματικότητα βλάπτει την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους στην έκταση που καταδείξαμε παραπάνω, κερδοσκοπώντας σε βάρος τους και των ανύποπτων γονέων τους.
Άλλο καταναλωτές καυσίμων, άλλο καταναλωτές τοξικών «δώρων»….Άλλωστε: Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας. Η ελληνική οικογένεια δεν έχει ανάγκη από τέτοια «δώρα» πολυεθνικών εταιρικών εξυπηρετητών του πνεύματος των Μνημονίων, αλλά από τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης και του Ελληνικού πνεύματος, της οικογενειακής συνοχής, της ταυτότητας, των θησαυρών και των μνημείων του Ελληνικού πολιτισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου