Γράφει ὁ κ. Ἰωάννης Μπαλτζώης, Στρατηγός
Ἄκρως ἀνησυχητικὰ εἶναι τὰ πρῶτα μηνύματα τῆς νέας ἡγεσίας τῆς Συρίας γιὰ τοὺς χριστιανοὺς καὶ τὶς ἄλλες μειονότητες, παρὰ τὴν προσπάθεια τῆς ἡγεσίας τῆς Χαγιὰτ Ταχρὶρ ἂλ Σὰμ (HTS) νὰ “ἀποτινάξει” τὸν τζιχαντισμὸ καὶ νὰ ἐμφανιστεῖ μὲ ἕνα “μετριοπαθές” προσωπεῖο.
Ἔγινε γνωστὸ πὼς ἀπαγορεύτηκε ὁ ἑορτασμὸς τῶν Χριστουγέννων καὶ ὅλες οἱ σχετικὲς ἑορταστικὲς ἐκδηλώσεις. Φαίνεται ὅτι ὁ παραδοσιακὸς ἑορτασμὸς τῶν Χριστουγέννων στὴν Συρία λαμβάνει ὁριστικὰ τέλος μὲ τὴν ἡγεσία τῶν ἰσλαμιστῶν, ὁ ὑπουργὸς Δικαιοσύνης τῶν ὁποίων ἀνακοίνωσε πώς… μόνο ἄνδρες θὰ δικάζουν πλέον στὴν Συρία!
Τὴν ἴδια στιγμὴ ἔγινε γνωστὸ πὼς οἱ… μετριοπαθεῖς ἰσλαμιστὲς τῆς HTS βανδάλισαν τὸν ἑλληνορθόδοξο ναὸ τῆς Ἁγιᾶς Σοφιᾶς στὴν Al-Suqaylabiyah, μὲ τὶς εἰκόνες νὰ προκαλοῦν φρίκη. Ὁ Ὀρθόδοξος ἱερέας περιοχῆς τῆς Χόμς, Μισὲλ Νουμάν, κατήγγειλε προηγουμένως πὼς χριστιανοὶ ἀγρότες ξυλοκοπήθηκαν ἀπὸ ὁμάδα μουσουλμάνων, οἱ ὁποῖοι τοὺς κατηγόρησαν ὡς “ἀπίστους”. Ὁ φόβος ἑνὸς ἰσλαμικοῦ μεσαίωνα εἶναι διάχυτος, εἰδικὰ ὅταν οἱ φανατικοὶ ἰσλαμιστὲς ἑδραιώσουν τὴν ἐξουσία τους, ἀφοῦ λάβουν τὴν διεθνῆ ὑποστήριξη, στὴν ὁποία φαίνεται ὅτι προσδοκοῦν, μὲ τὴν βοήθεια οὐκ ὀλίγων δυτικῶν ΜΜΕ:
Εἰκόνες μὲ Ἑλληνόπουλα ἀπὸ τὴν μαρτυρικὴ Συρία νὰ ψέλνουν τὸν ἐθνικὸ ὕμνο, θὰ ἀποτελέσουν παρελθὸν σὲ μία Συρία, ὑπὸ τὴν ἡγεσία τῶν φανατικῶν τοῦ Τζολάνι, μὲ τοὺς ὁποίους ἡ Τουρκία σπεύδει νὰ καλλιεργήσει ἐπαφές, στέλνοντας τὸν ἀρχηγὸ τῆς ΜΙΤ, Ἰμπραχὴμ Καλίν, στὴν Δαμασκό…
Ἡ ὀρθόδοξη κοινότητα, μέσῳ δημόσιας ἀνάρτησής της, καλεῖ τὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν Ἱερώνυμο νὰ ἐπισκεφθεῖ τὴ Συρία καὶ νὰ ὑπερασπιστεῖ τὰ ἴσα δικαιώματα καὶ τὴν προστασία τοῦ λαοῦ τους. «Ἱστορικά, ὁ κλῆρος μας ὑποτάχθηκε στοὺς ἑκάστοτε ἡγεμόνες σὲ περιόδους χάους, πιστεύοντας ὅτι ἐξασφάλιζε τὴν ἐπιβίωση, ἀλλὰ αὐτὸ ὁδήγησε μόνο σὲ ὑποδούλωση. Τώρα εἶναι ἡ στιγμὴ νὰ διεκδικήσουμε κυριαρχία καὶ ἰσότητα, ὄχι ἁπλῶς τὴν ἐπιβίωση», ἀναφέρουν χαρακτηριστικά. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος εἶχε πραγματοποιήσει Συνοδικὴ ἐπίσκεψη στὴν Συρία τὸ 2023, ὅπου εἶχε συναντηθεῖ μὲ τὸν Πατριάρχη Ἀντιοχείας.
Ὅπως σημειώνει ὁ Indepedent, xιλιάδες Σύροι εἶναι ἐγκλωβισμένοι στὸ συνοριακὸ πέρασμα Μασνάα μὲ τὸν Λίβανο , προσπαθώντας νὰ ἐγκαταλείψουν τὴ χώρα, φοβούμενοι γιὰ τὸ μέλλον τους. Μεταξὺ αὐτῶν εἶναι καὶ πολλοὶ Χριστιανοὶ καὶ Ἀλαουίτες (τὸ μουσουλμανικὸ δόγμα ποὺ ἀνήκει ὁ πρώην πρόεδρος Ἄσαντ, οἱ ὁποῖοι κατοικοῦν κατὰ πλειοψηφία στὶς παράκτιες περιοχὲς τῆς χώρας, π.χ. στὴν Λατάκια). Ἐπιπλέον πολλοὶ ποὺ προσπαθοῦν νὰ διαφύγουν εἶναι Ἰρακινοί, ἀλλὰ καὶ σιίτες μουσουλμάνοι.
Ἡ Ὕπατη Ἁρμοστεία τῶν Ἡνωμένων Ἐθνῶν γιὰ τοὺς Πρόσφυγες, ἀνακοίνωσε ὅτι «γνωρίζει ὅτι χιλιάδες Σύροι φεύγουν ἀπὸ τὴ Συρία στὸν Λίβανο» καὶ ὅτι «ἑκατοντάδες χιλιάδες» Σύροι «φεύγουν, γιὰ νὰ σώσουν τὴ ζωὴ τους μέσα στὴ χώρα». «Οἱ ἑπόμενες ἡμέρες καὶ ἑβδομάδες θὰ εἶναι κρίσιμες γιὰ τὴ μοῖρα τῆς χριστιανικῆς κοινότητας», ἀνέφερε στὴν Christian Post ὁ πρόεδρος ἀνθρωπιστικῆς ὀργάνωσης International Christian Concern καὶ σημειώνει: «Οἱ Χριστιανοί, μὲ ρίζες ποὺ ἐκτείνονται σχεδὸν δύο χιλιετίες πίσω, ἀντιμετωπίζουν τώρα ἕνα ἀβέβαιο καὶ ἐπικίνδυνο μέλλον».
Τὸ δρᾶμα τῶν Χριστιανῶν
Ἡ μοῖρα τῶν Ἑλληνορθόδοξων καὶ γενικότερα τῶν Χριστιανῶν στὴν Μέση Ἀνατολὴ ἔρχεται καὶ πάλι τραγικὰ στὸ προσκήνιο, ἐξαιτίας τῶν ἐξελίξεων στὴν Συρία. Ἤδη ὁ πληθυσμὸς τους ἔχει μειωθεῖ, τὴν περίοδο ποὺ τὸ Ἰσλαμικὸ Κράτος μεσουρανοῦσε. Μάλιστα, ἀντὶ ἡ “πολιτισμένη” χριστιανικὴ Δύση νὰ ἔχει ἑστιάσει στὸ ζήτημα, ὅλοι αὐτοὶ οἱ “ψευτοπροοδευτικοὶ διανοητές” καὶ οἱ ἐραστὲς τῶν πολυπολιτισμικῶν ἐθνῶν καὶ κρατῶν, ἀδιαφοροῦν γιὰ τὴν τεράστια μείωση τοῦ χριστιανικοῦ πληθυσμοῦ σὲ ὁλόκληρη τὴν Μέση Ἀνατολή. Σήμερα, ὅπως προαναφέραμε, τὰ πλεῖστα δυτικὰ ΜΜΕ “ξεπλένουν” τὴν ἡγεσία τῶν τζιχαντιστῶν…
Στὶς περιοχὲς ποὺ ζοῦσαν οἱ Χριστιανοί, ὅπως στὸ Ἰράκ, ἡ κατάσταση εἶναι δραματική. Ἂς πάρουμε μία χαρακτηριστικὴ περίπτωση: Τὰ Χριστούγεννα, παραμένουν μία θλιβερὴ ὑπόθεση στὴν Μοσούλη (μία πόλη ποὺ κάποτε φιλοξένησε μία ζωντανὴ χριστιανικὴ κοινότητα) ἀκόμα καὶ μετὰ τὴν ἀπελευθέρωσή της ἀπὸ τὸ Ἰσλαμικὸ Κράτος. Αὐτὸ ὀφείλεται σὲ μεγάλο βαθμὸ στὸ γεγονὸς ὅτι οἱ περισσότεροι ἀπὸ τοὺς Χριστιανούς, ποὺ ἔφυγαν μὲ τὴν ἐμφάνιση τοῦ ISIS, δὲν ἐπέστρεψαν πίσω. Μόνο λίγες ἐκκλησίες ἔχουν ἀνακαινισθεῖ, ἢ ἐπισκευασθεῖ ἀπὸ τὶς καταστροφὲς ποὺ προκάλεσε ὁ θρησκευτικὸς καννιβαλισμός τοῦ ISIS.
Τὸ 2017 γιόρτασαν τὰ πρῶτα Χριστούγεννα ἀπὸ τὴν ἐπιβολὴ τοῦ ISIS οἱ κάτοικοι τῆς Μοσούλης, ἑορτασμὸς ποὺ ἔγινε ὑπὸ τὸν φόβο τρομοκρατικῶν ἐπιθέσεων… Τὸ δὲ Ἰράκ, ποὺ στήριζε τὸν Ἄσαντ, παρακολουθεῖ μὲ μεγάλη ἀνησυχία τήν ἄνοδο τῶν τζιχαντιστῶν στὴν Συρία, χωρὶς νὰ πολὺ-πείθεται ἀπὸ τὸ “μετριοπαθές” προσωπεῖο ποὺ παρουσιάζουν, φοβούμενο τὴν ἐπέκταση τῶν συγκρούσεων καὶ στὸ ἐσωτερικό του…
Ἐπικρατεῖ ὁ φόβος
Τὸ ISIS καὶ τὰ τζιχαντιστικὰ παρακλάδια του δὲν εἶναι μία νέα ἀνάγνωση τοῦ Ἰσλάμ, ἡ οἰκοδόμηση ἑνὸς νέου πολιτισμοῦ ἢ μίας νέας κουλτούρας. Εἶναι τὸ τέλος τοῦ πολιτισμοῦ, ἡ ἄγνοια, τὸ μῖσος γιὰ τὴν γνώση, τὸ μῖσος γιὰ τὴν ἐλευθερία. Καὶ μάλιστα ἕνα «τέλος ταπεινωτικό», ὅπως χαρακτηριστικὰ ἀναφέρει ὁ Σύρος φιλόσοφος καὶ ποιητὴς Ἄδωνις, στὸ βιβλίο του “Βία καὶ Ἰσλάμ”. Ἔτσι εἶναι πολὺ δύσκολο γιὰ τοὺς ἐναπομείναντες Χριστιανούς «νὰ ἐπαναφέρουν τὸ χριστουγεννιάτικο πνεῦμα τοῦ παρελθόντος», εἶχε δηλώσει στὸ Al-Monitor τὸν Δεκέμβριο τοῦ 2018, ὁ Σάμερ Ἐλίας, Χριστιανὸς Ἰρακινὸς ἐρευνητὴς καὶ συγγραφέας, πολὺ πρὶν τὶς νεώτερες ἐξελίξεις…
Μάλιστα στὸ βιβλίο του “Οἱ ἐκκλησίες τῆς Μοσούλης, ἡ ἱστορία καὶ ὁ πόνος”, ποὺ ἐκδόθηκε τὸν Νοέμβριο 2018, ὁ Ἐλία καταγράφει τὴν καταστροφὴ τῶν ἐκκλησιῶν στὴ Μοσούλη, ἀλλὰ καὶ ἄλλων χώρων χριστιανικῆς κληρονομιᾶς. Ἐλάχιστες ἐκκλησίες ἔχουν ἐπισκευασθεῖ, ἀνάμεσά τους ἡ Χαλδαϊκὴ ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Παύλου στὴ Μοσούλη, μὲ χρήματα τοῦ Πατριαρχείου τῶν Χαλδαίων καὶ ἰταλικοῦ Ἱδρύματος.
Ἆραγε, πῶς εἶναι δυνατὸν νὰ ἐπιστρέψουν οἱ Χριστιανοὶ ποὺ εἶναι στὸ ἐξωτερικὸ στὶς περιοχὲς τῆς Μέσης Ἀνατολῆς ὅπου ζοῦσαν, μὲ τὴν ἄνοδο τῆς Χαγιὰτ Ταχρὶρ ἂλ Σὰμ καὶ τὸ κλῖμα τρομοκρατίας πού ἄρχισε νὰ ἐπικρατεῖ;
Χριστιανοὶ εἰς Μέσην Ἀνατολὴν
To φαινόμενο τῆς ραγδαίας μείωσης τῶν Χριστιανῶν στὴν Μέση Ἀνατολή, ὅπως προαναφέραμε δὲν εἶναι πρόσφατο, ἀλλὰ παρατηρεῖται συνεχῶς τὰ τελευταῖα χρόνια, χωρὶς ἡ χριστιανικὴ Δύση νὰ ἀντιδρᾶ (καὶ αὐτὸ εἶναι τὸ περίεργο). Τὸ 2015 σὲ ἄρθρο τῆς ἔγκυρης ἐφημερίδος “Yedioth Ahronoth”, ὁ δημοσιογράφος Γκαΐ Μπεσόρ, πραγματευόταν τὴν ἀνησυχητικὴ μείωση τοῦ χριστιανικοῦ πληθυσμοῦ στὴ Μέση Ἀνατολὴ καὶ παρέθετε ἐντυπωσιακὰ στοιχεῖα γιὰ τὴν τεκμηρίωσή του. Σύμφωνα μὲ τὸν Μπεσόρ, τὰ στατιστικὰ στοιχεῖα ἀναφορικὰ μὲ τὴν μείωση τοῦ χριστιανικοῦ πληθυσμοῦ σὲ χῶρες τῆς Μέσης Ἀνατολῆς ἔχουν ὡς ἑξῆς (μὲ στοιχεῖα τοῦ 2015):
· Στὸ Ἰράκ, οἱ Χριστιανοὶ ἔχουν μειωθεῖ ἀπὸ 1,5 ἑκατομμύρια τὸ 2003 σὲ 250 χιλιάδες.
· Στὴ Συρία, οἱ Χριστιανοὶ ἔχουν μειωθεῖ ἀπὸ 1,75 ἑκατ. τὸ 2010 σὲ 450 χιλ.
· Στὴν Αἴγυπτο, οἱ Κόπτες Χριστιανοὶ ἔχουν μειωθεῖ κατὰ 1,25 ἑκατομμύρια σὲ σχέση μὲ τὰ ἐννέα ἑκατομμύρια τὸ 2011.
· Στὸν Λίβανο, οἱ Χριστιανοὶ ποὺ ἀνέρχονται σὲ ἕνα ἑκατομμύριο ζοῦν ὑπὸ τὴ σκιὰ τοῦ σιϊτικοῦ καθεστῶτος ποὺ ἔχει ἐγκαθιδρύσει ἡ Χεζμπολάχ.
Ἀκόμη καὶ στὴν Παλαιστίνη, στοὺς Ἁγίους Τόπους παρατηρεῖται μείωση τοῦ Χριστιανικοῦ πληθυσμοῦ. Χαρακτηριστικὸ παράδειγμα στὴν πόλη τῆς γέννησης τοῦ Χριστοῦ, τὴ Βηθλεέμ, ὁ πληθυσμὸς τῆς ὁποίας ἀποτελεῖτο παλιότερα ἀπὸ Χριστιανοὺς σὲ ποσοστὸ 90%, τώρα ἐπικρατοῦν οἱ Μουσουλμάνοι, ποὺ ἀγγίζουν τὸ 65% τῶν κατοίκων. Τὰ ἴδια συμβαίνουν καὶ στὴν ἄλλη μεγάλη χριστιανικὴ πόλη, τὴν πόλη τοῦ Χριστοῦ, τὴν Ναζαρέτ, ὅπου τὸ ποσοστὸ τῶν Χριστιανῶν μειώθηκε δραματικά. Τὴν ἴδια στιγμή, μέχρι καί ὁ ἰσραηλινὸς Τύπος ἔχει ἀσχοληθεῖ ἐκτενῶς μὲ τὶς ἐπιθέσεις ὑπὲρ-ὀρθοδόξων Ἑβραίων κατὰ χριστιανικῶν ἐκκλησιῶν…
Τὰ αἴτια καὶ ἡ Δύσις
Τὰ αἴτια καὶ ἰδιαίτερα ἡ γενεσιουργὸς αἰτία τοῦ ἐν λόγω φαινομένου συνίσταται, σύμφωνα μὲ πολλοὺς ἀναλυτές, στὴν κατίσχυση σουνιτικῶν σαλαφιστικῶν καὶ λοιπῶν ἐξτρεμιστικῶν ἐκφάνσεων τοῦ Ἰσλάμ, ποὺ ἀντιμετωπίζουν τοὺς Χριστιανοὺς ὡς ἀπίστους καὶ δὲν ἐπιδιώκουν τὴ συμβίωση ἢ τὴν ἀνεκτικότητα, ὅπως διαπιστώσαμε ἀπὸ τὶς δραστηριότητες τοῦ ISIS στὸν πόλεμο τῆς Συρίας καὶ τοῦ Ἰρὰκ καὶ βλέπουμε ἀντίστοιχα ἀνησυχητικὰ μηνύματα ἀπὸ τὴν Χαγιὰτ Ταχρὶρ ἂλ Σὰμ σήμερα.
Ὁ Μπεσὸρ (Ἰουδαῖος στὸ θρήσκευμα) στὸ ἄρθρο του, ἔχει ἐπικρίνει σφοδρότατα τὴ διεθνῆ κοινότητα, ἰδίως δὲ τὴν “πολιτισμένη” χριστιανικὴ Δύση, γιὰ τὴ στάση σιγῆς καὶ ἀδιαφορίας ποὺ τηρεῖ στὸν συστηματικὸ διωγμὸ τῶν Χριστιανῶν ἀπὸ τὴ Μέση Ἀνατολή. Δηλαδὴ ὁ Ἰσραηλινὸς δημοσιογράφος ἔλεγε αὐτὰ ποὺ οἱ συνήθως λαλίστατοι καὶ εὐαίσθητοι γιὰ τὰ ἀνθρώπινα δικαιώματα δυτικοὶ συνάδελφοί του καὶ τὰ διεθνῆ ΜΜΕ θὰ ἔπρεπε νὰ εἶχαν σὲ πρώτη προτεραιότητα καὶ σὲ συνεχῆ καὶ ἔντονο ἐνδιαφέρον.
Εἶναι χαρακτηριστικὸ πὼς μόλις τὸν Μάρτιο τοῦ 2021 ὁ Πάπας (σπάζοντας τὴν χρόνια “σιγὴ” τοῦ Βατικανοῦ γιὰ τὸ ζήτημα) ἐπισκέφθηκε τὸ ρημαγμένο ἀπὸ τοὺς πολέμους καὶ τὴν ἐπέλαση τοῦ ISIS Βόρειο Ἰράκ, περπάτησε στὰ ἐρείπια τῶν χριστιανικῶν ἐκκλησιῶν του καὶ προσευχήθηκε γιὰ τὴν εἰρήνη καὶ τὴν διάσωση μίας ἀπὸ τὶς παλαιότερες κοινότητες τῆς χριστιανοσύνης.
Πάντως, ὅπως καὶ νὰ ἔχουν τὰ πράγματα καὶ ἀνεξάρτητα τῶν καταιγιστικῶν ἐξελίξεων ποὺ ἀναμένονται στὴν περιοχή, ἕνα εἶναι βέβαιο. Σὲ ὅ,τι ἀφορᾶ στοὺς Χριστιανούς, ἡ κατάσταση ποτὲ δὲν θὰ εἶναι ὅπως πρὶν καὶ τὸ μέλλον τους εἶναι δυσοίωνο στὴν περιοχή. Ὑπάρχει κίνδυνος νὰ φθάσουμε τελικῶς σὲ μία νέα Μέση Ἀνατολή, σὲ μία “Μέση Ἀνατολὴ χωρὶς Χριστιανούς”…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου