Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος
Α΄ ΜΕΡΟΣ
Τελευταῖα, καλοί μου φίλοι, ἔγινε πολὺ συζήτηση γιὰ τὴν περίπτωση ἑνὸς 17χρονου ἐφήβου, στὸ Μπρίστολ τῆς Ἀγγλίας, ἀκόμη καὶ στὸ 55ο Πανελλήνιο Ὀφθαλμολογικὸ Συνέδριο ποὺ ἔγινε στὴ Θεσσαλονίκη. Τὸ παιδὶ αὐτὸ δὲν εἶναι ὅτι ἔπαθε βαρηκοΐα καὶ παρουσίασε μείωση τῆς ὀστικῆς του μάζας, ἀλλὰ ἔχασε καὶ τὴν ὅρασή του! Καὶ πῶς τὰ ἔπαθε ὅλα αὐτά; Ἐπειδὴ τὰ τελευταῖα πέντε χρόνια τῆς ζωῆς του τρεφόταν ἀποκλειστικὰ μὲ τὸ λεγόμενο «junk food», δηλαδὴ τὸ γνωστὸ πρόχειρο φαγητό, ποὺ ἀποτελεῖται ἀπὸ τηγανιτὲς πατάτες, χάμπεργκερ καὶ ἀναψυκτικό!
Μιλᾶμε σαφῶς γιὰ ὑπὸ – τροφή, ἀφοῦ περιέχει μεγάλο ἀριθμὸ θερμίδων ἀπὸ ζάχαρη καὶ λιπαρά, μὲ ἐλάχιστες φυτικὲς ἴνες, πρωτεΐνες, βιταμίνες κ.λπ. Μία τροφὴ τῆς κατηγορίας «fast food» (= γρήγορου φαγητοῦ) ποὺ εἶναι λίαν ἀγαπητὴ στὰ παιδιὰ καὶ τοὺς νέους. Μία τροφὴ λίαν ἐθιστικὴ καὶ λίαν ἀνθυγιεινή, μὲ μεγάλες ἐπιπτώσεις στὴν σωματικὴ ἀκόμη δὲ καὶ ψυχική τους ὑγεία.
Ἀλλὰ ἂς πάρουμε τὰ πράγματα μὲ τὴ σειρά τους …
* * *
Πρόκειται σαφῶς γιὰ τὴν διατροφὴ τῆς παγκοσμιοποίησης, ὅπως θὰ τὴν λέγαμε. Τῆς διατροφῆς αὐτῆς προηγήθηκε ἡ βιομηχανοποίηση, ἡ ὁποία τυποποίησε τὰ πάντα καὶ ἀκολούθως ἡ παγκοσμιοποίηση ἐπιβάλλει παντοῦ σ’ ὅλο τὸν πλανήτη τὰ ἴδια ἀκριβῶς γεύματα, μὲ τὶς ἴδιες συνταγές, τὰ ἴδια ἀκριβῶς ποτὰ καὶ βέβαια τὶς … ἴδιες γεύσεις! Ὁπότε ὅλα γίνονται συγκεκριμένα καὶ ὁμοιόμορφα, ἐνῷ ἡ μεγάλη ποικιλία φαγητῶν, ποτῶν, ἐδεσμάτων, συνταγῶν κ.λπ. κάθε λαοῦ ἐλαχιστοποιεῖται ὡς τὴν πλήρη κατάργησή της!
Ἐμπροσθοφυλακὴ σὲ ὅλη αὐτὴ τὴν διατροφικὴ ἰσοπεδωτικὴ ὁμοιομορφία, εἶναι βέβαια στὰ μὲν φαγητὰ τὰ γνωστὰ καταστήματα fast foods μὲ πρωταγωνιστή συνάμα καὶ σύμβολο τὴν Mc Donald’s, στὰ δὲ ποτὰ ἡ Coca Cola (ἢ ἡ Pepsi τὸ ἴδιο κάνει!)!!
* * *
Ἡ ἰδέα τῶν σημερινῶν fast foods ξεκίνησε ἀπὸ τοὺς ἀδελφοὺς Μὰκ Ντάνλατς, οἱ ὁποῖοι τὸ 1921 ἐντελῶς τυχαῖα ἀνακάλυψαν τὸ … χάμπουργκερ! Τότε στὸ κατάστημα ποὺ διέθεταν, κι ἔχοντας ἀπηυδήσει ἀπὸ τοὺς πελάτες τους ποὺ τοὺς ἔκλεβαν τὰ μαχαιροπήρουνα, ἔφτιαξαν ἕνα σάντουιτς, τὸ ὁποῖο αὐτοὶ ἔτρωγαν μὲ … τὰ δάχτυλα! Τὸ 1937 τὸ κατάστημά τους τοποθετήθηκε σ’ ἕνα ὑπαίθριο χῶρο τῆς Καλιφόρνιας, στὸν ὁποῖο πωλοῦσαν τὰ χάμπουργκερ μὲ τὴν μέθοδο τοῦ αὐτοσερβιρίσματος, ἐπαναστατικὴ ἰδέα γιὰ τὴν ἐποχή! Ὁπότε τὸ φαγητό, ἀπὸ γρήγορο καὶ τυποποιημένο, γινόταν πλέον καὶ φθηνὸ (μόλις 15 σέντς) καὶ ὁ «πάγκος» ἡ πιὸ κερδοφόρα ἐπιχείρηση!
Ἀπὸ τὸ 1960 ἀρχίζουν νὰ ἀνοίγουν μαζικὰ στὶς ΗΠΑ τὰ πρῶτα fast foods (πόσα πράγματα τῆς παγκοσμιοποίησης δὲν ἔχουν ἀρχίσει τὴν ἴδια ἐποχή!), ἡ δὲ Mc Donald’s κατέληξε νὰ γίνει ἡ Πρωταγωνιστής τοῦ εἴδους καὶ μία ἀπὸ τῆς κορυφαῖες ἐπιχειρήσεις στὸν πλανήτη!
Ἔφθασε νὰ διαθέτει 30.000 ἑστιατόρια σὲ 120 χῶρες καὶ ὥς τὸ 2000 ἄνοιγε ἕνα νέο κάθε 4 ὧρες σὲ κάποιο σημεῖο τοῦ κόσμου! Ἔφθασε νὰ ἀπασχολεῖ 1 ἑκατ. ἄτομα καὶ νὰ προσφέρει τροφὴ γιὰ 68 ἑκατ. ἄτομα καθημερινά!!
Μαζὶ μὲ τὴν Mc Donald’s καὶ ἡ Ἀμερικὴ εἶναι κορυφαία στὴν κατανάλωση τοῦ γνωστοῦ πρόχειρου – γρήγορου φαγητοῦ, τὸ ὁποῖο θέλουν τώρα νὰ ἐπιβάλλουν σ’ ὅλο τὸν πλανήτη, καταργώντας τὴν κουζίνα καὶ τὰ … τραπέζιά μας!
Ὑπολογίζεται ὅτι μόνο στὴν Ἀμερικὴ πωλοῦνται 17 χάμπουργκερ τὸ δευτερόλεπτο, ὅπως καὶ 7 παιδικὰ γεύματα τοῦ εἴδους αὐτοῦ!!!
Ἀπ’ τὴν ἄλλη ἡ ἰδέα τῶν ἀναψυκτικῶν ξεκίνησε τὸ 1886 ἀπὸ τὸν φαρμακοποιὸ Τζὸν Πέμπερτον στὴν Ἀτλάντα τῶν ΗΠΑ, ὁ ὁποῖος ἐπιχειρώντας νὰ παρασκευάσει ἕνα σιρόπι γιὰ τὸν πονοκέφαλο, ἔφτιαξε ἕνα περίεργο μίγμα ἀπὸ καφεΐνη, ζάχαρη, ἀπόσταγμα φύλλων κοκαΐνης καὶ σπόρους κόλας, πῆρε δὲ τὴ γνωστὴ γεύση της ἀπὸ τὸ λάθος ἑνὸς κατασκευαστῆ, ὁ ὁποῖος ἔβαλε στὸ σιρόπι, ἀντὶ γιὰ κοινὸ νερό, νερὸ μὲ ἀνθρακικό! Τὸ 1888 ὁ φαρμακοποιὸς αὐτὸς πούλησε τὴ συνταγὴ στὸν ἔμπορο Asa Candler κι αὐτὸς τὸ 1892 ἵδρυσε τὸν γνωστή μας Coca Cola!
Τὸ προϊὸν αὐτὸ βρῆκε ἑκατοντάδες μιμητὲς καὶ πλῆθος ἐπιχειρήσεων ἔχοντας στὴν ἐπωνυμία τους τὴ λέξη «Cola», μεταξὺ αὐτῶν καὶ ἡ Pepsi Cola, ἡ ὁποία ἱδρύθηκε τὸ 1898 στὸ Νιοὺ Μπὲρν τῆς Β. Καρολίνας τῶν ΗΠΑ ἀπὸ τὸν φαρμακοποιὸ Κάϊλ Μπράντχαμ. Ὁ ἀνελέητος πόλεμος ποὺ ἀκολούθησε μεταξύ τους, ἄφησε στὴν ἀγορὰ οὐσιαστικὰ μόνον αὐτὲς τὶς δύο, οἱ ὁποῖες καὶ κυριαρχοῦν παγκοσμίως, μὲ τὴν Coca Cola νὰ ἔχει τὴν ὑπεροχή!
Τὰ ποσὰ δὲ ποὺ δαπανοῦν γιὰ διαφημίσεις ἀκόμη καὶ ἀπ’ αὐτὴν ἀκόμη τὴν ἵδρυσή τους, εἶναι τεράστια. Δὲν πρόκειται γιὰ κοινὲς διαφημίσεις, ἀλλὰ γιὰ διαφημιστικὲς ἐκστρατεῖες, μὲ ὅ,τι αὐτὸ σημαίνει, γιὰ ἐτήσια ἢ καὶ μακροπρόθεσμα προγράμματα. Ἀναφέρεται χαρακτηριστικὰ ὅτι τὸ 1940 ἕνα διαφημιστικὸ σπὸτ τῆς Pepsi παίχτηκε 300.000 φορὲς ἀπὸ τὰ ραδιόφωνα τῆς Ἀμερικῆς. Ὥς τὸ 1942 τὸ σπὸτ αὐτὸ ἔγινε ὁ πιὸ γνωστὸς σκοπὸς στὶς ΗΠΑ καὶ σύντομα μεταφράστηκε σὲ 55 γλῶσσες! Μιλᾶμε γιὰ τέτοια πλύση ἐγκεφάλου! Ἔτσι δημιουργοῦνται κι ἐγκαθίστανται οἱ νέες κυριαρχίες ἢ καλύτερα οἱ νέες αὐτοκρατορίες!!
Μὲ τέτοιες καὶ ἄλλες διαδικασίες, δὲν εἶναι τυχαῖο ποὺ ἡ Ἀμερικανικὴ ἀγορὰ ἔχει κορεσθεῖ ἀπὸ τὰ ἀναψυκτικά, ἀφοῦ κατὰ μέσον ὅρο κάθε Ἀμερικανὸς καταναλώνει 220 λίτρα ἐτησίως, δηλαδὴ πάνω ἀπὸ μισὸ λίτρο τὴν ἡμέρα!!! Στὴν Εὐρώπη αὐτὴ ἡ κατὰ κεφαλὴν κατανάλωση εἶναι μικρότερη (132 λίτρα ἐτησίως) στὴ δὲ Χώρα μας εἶναι ἀκόμη μικρότερη (55 λίτρα ἐτησίως)! Ἤδη ἡ Coca Cola μόνον πωλεῖ κάθε μέρα 126 ἑκατ. λίτρα, τὸ δὲ μπουκάλι της ἀναγνωρίζεται ἀπὸ τὸ 90% τοῦ παγκόσμιου πληθυσμοῦ!!!
* * *
Καὶ τί σύμπτωση κι ἐδῶ! Καὶ οἱ δύο αὐτοὶ κλάδοι διατροφῆς ἔχουν στὸ στόχαστρο τὰ παιδιά, τοὺς ἐφήβους καὶ τοὺς νέους, πρὸς τοὺς ὁποίους φαίνεται ὅτι ἀπευθύνονται ἀποκλειστικά! Ἀπ’ τὴν ἄλλη ἐντάσσονται στὴν «βιομηχανία τῆς ὡραίας ζωῆς» ἢ τὴν «βιομηχανία τῆς ἐπιθυμίας», ὅπως τὴν ἀποκαλοῦν.
Πρὸς τοῦτο χρησιμοποιοῦν χίλιες δυὸ μεθόδους τοῦ μάρκετινγκ, γιὰ νὰ τοὺς προσελκύσουν, ὅπως:
1. Ἡ μετατροπὴ τῆς ἀνάγκης γιὰ οἰκογενειακὸ φαγητὸ σὲ … γευστικὴ ψυχαγωγία! Πόσα δὲ εἶναι δομημένα πρὸς αὐτὴ τὴν κατεύθυνση! Ἡ ἐξαιρετικὰ γοητευτική, εὐχάριστη καὶ κεφάτη ἐμφάνιση τῶν ἑστιατορίων, ἡ μετατροπὴ τους ἀκόμη καὶ σὲ παιδότοπους, τὰ δῶρα ποὺ δίνουν σὲ κάθε γεῦμα στὰ παιδιά, ἡ διοργάνωση τῶν γενεθλίων τους σ’ αὐτὰ κ.λπ.!!
Ἀκόμη καὶ τὸ … κέτσαπ ἔχει προσεχθεῖ! Πέραν τοῦ ὅτι ὡς «πονηρὸ» προϊὸν ποὺ εἶναι, λειτουργεῖ σὰν ἕνα «σεντόνι γεύσης» ποὺ σκεπάζει ὅ,τι δὲν καλοδιακρίνεται καὶ εἶναι ἄνοστο! Ἐπιπλέον δὲ μὲ τὴν γλκυκόξινη γεύση του, δημιουργεῖ ἕνα εἶδος ἐξάρτησης, αἰχμαλωτίζοντας πιὰ τοὺς νέους (σὲ ἡλικία) καταναλωτές!
2. Ὁ σχεδιασμὸς τῶν ἀναψυκτικῶν καὶ οἱ ἐν γένει διαφημιστικὲς ἐκστρατεῖες εἶναι γιὰ τοὺς νέους! Γιὰ παράδειγμα ἡ Pepsi ἀπὸ τὸ 1950 εἶχε σχεδιάσει τὴ μερίδα τοῦ λέοντος στὴν ἀγορὰ τῶν λεγόμενων «soft drinks» νὰ εἶχαν οἱ νέοι, ὁπότε στὴν μεγάλη της διαμάχη μὲ τὴν Coca Cola ἐμφάνιζε τὰ μὲν δικά της προϊόντα ὡς ἀπευθυνόμενα στοὺς νέους, στὰ δὲ τῆς Coca Cola ὅτι εἶναι γιὰ ὀπισθοδρομικοὺς καὶ ἀναχρονιστικοὺς ἀνθρώπους!!
Ἀπὸ τότε ρίχνει στὶς διαφημίσεις της τὸ σλόγκαν «Τώρα Pepsi γι’ αὐτοὺς ποὺ σκέπτονται μὲ νεανικὸ μυαλό», ποὺ ἀποτελοῦσε καὶ προοίμιο τῆς κολοσσιαίας διαφημιστικῆς καμπάνιας “PE-PSI GENERATION» ποὺ φθάνει ὥς τὶς μέρες μας! Κι ἐνῷ τὸ σύνθημα αὐτὸ τῆς «Νέας Γενιᾶς» τῆς Pepsi κέρδιζε ἔδαφος στὴν παγκόσμια ἀγορά, ἡ Coca Cola ἀντεπιτέθηκε μὲ τὸ σύνθημα «Θὰ ἤθελα νὰ κεράσω τὸν κόσμο μία Coca Cola» τὸ ὁποῖο τραγουδοῦσαν 200 παιδιὰ ἀπ’ ὅλο τὸν κόσμο!!!
Γιὰ τὴν «κατάκτηση» τῆς «νεανικῆς ἀγορᾶς», ἔφθασαν νὰ ἐπιστρατεύουν κάθε φορά ἀκόμη καὶ «λαμπερὰ ἀστέρια» τῆς μουσικῆς, τῆς πασαρέλας, τοῦ ἀθλητισμοῦ καὶ τῶν σπόρ! Τὰ «ἀστέρια» αὐτὰ ἀνανεώνονται βέβαια ἀδιάκοπα, προκειμένου νὰ εἶναι καὶ αὐτὰ δροσερά, ὅπως εἶναι καὶ ἡ νέα γενιὰ καὶ τὸ … ἀναψυκτικό τους!
Μιλᾶμε γιὰ τέτοια «κόλπα»! Εὐχάριστα, μὰ πολὺ εὐχάριστα, ὅλα τους! Εἴδατε πῶς τὸ μάρκετινγκ … προσέχει τοὺς νέους; Πῶς σχεδιάζει προϊόντα εἰδικὰ γι’ αὐτοὺς καὶ τοὺς τὰ ἐπιβάλλει – καθιερώνει, γιὰ νὰ τοὺς ἔχουν οἱ ἑταιρεῖες ποὺ τὸ χρησιμοποιοῦν πελάτες στὸ διηνεκές;
Ἔρευνα τοῦ ΙΝΚΑ ἔδειξε πὼς στὴ Χώρα μας οἱ ἔφηβοι ἡλικίας 12-19 ἐτῶν, διαθέτουν στὰ fast foods τὸ μεγαλύτερο μέρος ἀπ’ τὸ χαρτζιλίκι τους (38,5 – 44%). Ἐπιπλέον ἄς σημειωθεῖ ὅτι τὴν Ἑλληνικὴ ἀγορὰ ἀναψυκτικῶν ἐλέγχουν κατὰ 90% δύο μόνον ἑταιρεῖες (αὐτὲς ποὺ σχετίζονται μὲ τὴν Coca Cola καὶ τὴν Pepsi)
Β΄ ΜΕΡΟΣ
Ὡστόσο ἕνα κῦμα ἀντιδράσεων ὀρθώνεται παντοῦ ἐναντίον τους! Σὲ συνέδριο ποὺ εἶχε ὀργανώσει ἡ Εὐρωπαϊκὴ Ἐπιτροπὴ στὴν Κοπεγχάγη γιὰ τὴν παχυσαρκία, ἔγινε γιὰ πρώτη φορά πολὺς λόγος γιὰ τὸ ἑξῆς πρωτάκουστο: Πὼς ἡ βιομηχανία τῶν fast foods πρέπει νὰ ἀντιμετωπισθεῖ ἐξίσου μὲ τὴν βιομηχανία τῶν τσιγάρων καὶ νὰ τὴν ἀναγκάσουν νὰ προειδοποιεῖ τοὺς καταναλωτὲς γιὰ τὶς τροφὲς ποὺ παράγουν μὲ τόσο ὑψηλὰ λιπαρά!
Ἀπὸ τὸ 2004 δέ, ἡ Βρετανικὴ Κυβέρνηση στὰ μέτρα ποὺ ἔχει πάρει κατὰ τῆς παχυσαρκίας, περιλαμβάνονται καὶ οἱ ἀπαγορεύσεις διαφημίσεων fast foods πρὶν ἀπὸ τὶς 9 τὸ βράδυ!
Ὁ Ἀμερικανὸς δημοσιογράφος Ἔρικ Σλόσερ μὲ τὸ βιβλίο του «Fast Food Nation» (δηλ. «Τὸ ἔθνος τοῦ γρήγορου φαγητοῦ») ποὺ προκάλεσε πολὺ θόρυβο καὶ ἔγινε «μπέστ σέλερ» ἀποκαλύπτει μὲ ἀδιάσειστα στοιχεῖα τὶς ἐπιπτώσεις ποὺ ἔχει τὸ φαγητό τους στὸ διαιτολόγιο, τὴν ὑγεία, τὴν ἐργασία, ἀκόμη δὲ καὶ τὴν ἀγροτικὴ ζωή!
Οἱ «Νιοὺ Γιὸρκ Τάιμς» ἔγραψαν πὼς τὸ βιβλίο αὐτὸ «θὰ σὲ κάνει νὰ σκεφθεῖς δύο φορὲς πρὶν φᾶς τὸ ἑπόμενο μπέρκερ σου καὶ ἐπίσης θὰ σὲ κάνει νὰ σκεφθεῖς τὶς ἐπιπτώσεις ποὺ ἔχει ἡ βιομηχανία τοῦ γρήγορου φαγητοῦ στὸ κοινωνικὸ καὶ πολιτιστικὸ τοπίο»!!
Σχολιαστὲς ἐξαίρουν τὸ βιβλίο αὐτό, «ὡς τὴν ἀρχὴ τοῦ τέλους τῆς ἐρωτικῆς σχέσης τῆς Ἀμερικῆς μὲ ὅλα τὰ παχυντικὰ καὶ τηγανητὰ ὡραῖα πράγματα»!
Οἱ ἐφημερίδες συνεχῶς γράφουν ὅτι «τὸ μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο γιὰ τοὺς κολοσσοὺς τῆς ταχυφαγίας (fast food) καὶ τῶν ἀναψυκτικῶν, ὅπως τὰ Mc Donald’s καὶ ἡ Coca Cola, καθὼς ἡ παχυσαρκία ἐξελίσσεται μὲ γοργοὺς ρυθμοὺς σὲ μάστιγα τοῦ 21ου αἰώνα»!!
Ἤδη στὶς ΗΠΑ ἔχουν γίνει πλεῖστες μηνύσεις ἐναντίον τους καὶ οἱ εἰδικοὶ προβλέπουν ὅτι θὰ ἀκολουθήσουν χιλιάδες ἄλλες, ὅπως ἀκριβῶς συνέβη μὲ τὶς καπνοβιομηχανίες καὶ τὸν ἀμίαντο!
Ὑπέρβαροι ἔφηβοι (πέριξ τῶν 120 κιλῶν!) στὶς μηνύσεις τους κατηγοροῦν τὰ Mc Donald’s γιὰ τὰ «Μπὶγκ Μὰκ» γεύματά τους τῶν 1.600 θερμίδων, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὰ πολλὰ γεύματα ποὺ ἔπαιρναν σ’ αὐτά, λόγῳ τῆς συλλεκτικῆς μανίας ποὺ ἀπέκτησαν στὰ πλαστικὰ παιχνίδια ποὺ τοὺς πρόσφεραν καὶ γενικὰ γιὰ τὶς βλαβερὲς διατροφικὲς συνήθειες ποὺ τοὺς δημιούργησαν!!
Τὸ χειρότερο ὅλων εἶναι ὅτι, μὲ τὶς πρακτικὲς αὐτὲς ἔχουν ἀλλάξει τὰ διατροφικὰ πρότυπα τῆς νεολαίας, μὲ φοβερὲς ἐπιπτώσεις στὴν ὑγεία! Δὲν εἶναι τυχαῖο ποὺ κάποιοι δημοσιογράφοι καὶ ἀναλυτές, καιρὸ τώρα, ἔφθασαν νὰ τὴν ἀποκαλοῦν «γενιὰ τῶν χάμπουργκερ»!!!
Εἴτε γιὰ λόγους ὑγείας (στὶς Δυτικὲς χῶρες), εἴτε γιὰ λόγους ἀντιαμερικανισμοῦ (στὶς λοιπές), ἀλλὰ καὶ παγκοσμιοποίησης (σὲ ὅλες!) τὰ fast foods βρίσκονται σήμερα στὸ στόχαστρο!
* * *
Οἱ εἰδικοὶ ἐκτιμοῦν ὅτι οἱ ἁλυσίδες γρήγορου φαγητοῦ ἔφθασαν πιὰ στὸ ζενίθ τους καὶ δὲν μποροῦν νὰ ἐπεκταθοῦν ἄλλο. Στὸ παρελθὸν οἱ μετοχές τους ἐθεωροῦντο ὡς ἡ πλέον ἀσφαλὴς ἐπένδυση. Ὄχι πιὰ σήμερα! Τὸ 2002 ἡ μετοχὴ τῆς Mc Donald’s γιὰ πρώτη φορά ἀπὸ τότε ποὺ εἰσήχθη στὸ Χρηματιστήριο τῆς Ν. Ὑόρκης τὸ 1965 παρουσίασε ἀπώλειες καὶ γιὰ πρώτη φορά ἐπίσης ἔκλεισαν 175 ἑστιατόριά της σὲ 10 χῶρες! Οἱ θυγατρικές της στὴν Εὐρώπη (ὅπως καὶ στὴ Χώρα μας) παρουσιάζουν σημαντικὲς ζημιές! Στὴ Βρετανία τόσο μεγάλο εἶναι τό πρόβλημά τους, ὥστε ἀποφάσισαν νὰ ἀλλάξουν ἀκόμη κι αὐτὸ τὸ ἔμβλημά τους, ἀντικαθιστώντας το μ’ ἕνα ἐρωτηματικὸ καὶ συνοδευόμενο ἀπὸ διαφημιστικὴ ἐκστρατεία, στὴν ὁποία θὰ ἀναφέρεται ἡ μετάβασή τους ἀπὸ τὸ γρήγορο στὸ ὑγιεινὸ φαγητό!!!
Ἡ ἐπενδυτικὴ Τράπεζα UBS ἔχει τονίσει στοὺς ἐπενδυτὲς ὅτι στὸ ἄμεσο μέλλον οἱ ἐπιχειρήσεις αὐτὲς θὰ βρεθοῦν ἀντιμέτωπες μ’ ἕνα ἐξαιρετικὰ ἐχθρικὸ κλῖμα καὶ θὰ παύσουν νὰ ἀποφέρουν κέρδη!
Κάποιες ἀπ’ αὐτὲς ἄρχισαν νὰ υἱοθετοῦν τὴν ὑγιεινὴ διατροφή. Ὥς καὶ ἡ Coca Cola ἔλαβε τὸ μήνυμα! Τώρα κάνει ἀνοίγματα στοὺς χυμοὺς καὶ τὰ ἐμφιαλωμένα νερά!
* * *
Ὡστόσο ἡ διατροφὴ αὐτὴ τῶν ΗΠΑ, τὴν ὁποία πρὸ πολλοῦ ἔχουν παγκοσμιοποιήσει καὶ ὁμογενοποιήσει, δὲν παύει νὰ εἶναι πρόχειρη καὶ … πλαστική, νὰ καταργεῖ τὰ διαιτολόγια, τὰ φαγητὰ καὶ τὰ ὅποια ἐδέσματα τῶν λαῶν, τὴν τεράστια ποικιλία ποὺ ὑπάρχει στὸν κάθε λαό!
Ἤδη ἀπὸ τὸ 1986 ἔχει δημιουργηθεῖ τὸ «ἀντὶ – fast food» κίνημα. Εἶναι ἐξαπλωμένο σὲ 160 χῶρες μὲ 1.000.000 ὑποστηρικτὲς καὶ ἔχει ὡς στόχο του νὰ ἐπαναφέρει στὸ τραπέζι μας τὶς τροφὲς καὶ τὰ γεύματα ποὺ εἴχαμε κάποτε!
Ξεκίνησε ἀπὸ διανοουμένους στὸ Τορίνο τῆς Ἰταλίας, λέγεται «Slow Food», ἔχει ὡς σῆμα του τὸ σαλιγκάρι καὶ ὡς σύνθημά του τὸ «φᾶτε λιγότερο, φᾶτε καλύτερα» καθὼς καὶ τὸ «παράγετε λιγότερο, παράγετε καλύτερα», θέλοντας ταυτόχρονα νὰ προβάλλει τοὺς παραδοσιακοὺς τρόπους παραγωγῆς, παρασκευῆς καὶ κατανάλωσης τῆς τροφῆς!
Οὐσιαστικὰ τὸ κίνημα αὐτὸ στρέφεται κατὰ τῆς παγκοσμιοποίησης, ἔχοντας ὡς αἰχμὴ τοῦ δόρατος τὰ fast foods!
Ὁ ἱδρυτὴς τοῦ κινήματος Κάρλο Πετρίνι, θέλοντας νὰ δείξει τὸ πρόβλημα ἀπὸ τὴ συρρίκνωση ποὺ ἔφερε ἡ ὁμογενοποίηση στὴ διατροφή μας, τονίζει: «Πρὶν ἀπὸ 100 χρόνια οἱ ἄνθρωποι ἔτρωγαν 100 μὲ 120 διαφορετικὰ εἴδη τροφῆς. Σήμερα ἡ δίαιτά μας περιορίζεται σὲ 10-12 εἴδη»!!!
Δὲν εἶναι τυχαῖο δέ, ποὺ τόσο ἡ Mc Donald’s ὅσο καὶ ἡ Coca Cola δὲν εἶναι μόνο τὰ σύμβολα τῆς παγκοσμιοποιημένης διατροφῆς, ἀλλὰ καὶ τὰ σύμβολα αὐτῆς τῆς ἴδιας τῆς παγκοσμιοποίησης καὶ τοῦ ἀποκαλούμενου «ἀμερικανικοῦ τρόπου ζωῆς», τὰ κόκκινα πανιὰ ὅλων τῶν ἐχθρῶν τους!
* * *
Στ’ ἀλήθεια, παιδιά, πόσα φοβερὰ πράγματα κρύβονται πίσω ἀπ’ τὰ «ὡραῖα πράγματα», ποὺ κάθε φορά μᾶς σερβίρονται τόσο ἐπιτηδευμένα! Καὶ τὸ χειρότερο ποιὸ εἶναι; Ὅτι νομίζουμε πὼς μὲ αὐτὰ κάνουμε ἀκόμη καὶ τήν… ἐπανάστασή μας!
Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος
πηγη: orthodoxostypos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου