Στόχος κάθε Χριστιανού είναι ο αγιασμός και η σωτηρία της ψυχής του. Στην προοπτική αυτή είναι δομημένη η λατρεία της Εκκλησίας και όλες οι ακολουθίες της. Μια από τις αγιαστικές τελετές της Εκκλησίας είναι η ακολουθία του Αγιασμού των Υδάτων. Ο Αγιασμός διακρίνεται σε Μικρό και Μεγάλο. Η διάκριση αυτή θεμελιώνεται στην εορτή των Θεοφανείων.
Τι είναι ο Μικρός Αγιασμός;
Ο Μικρός Αγιασμός είναι μια σύντομη ακολουθία της Εκκλησίας. Αποτελείται από ύμνους, ψαλμούς, αποστολικό και ευαγγελικό ανάγνωσμα, ευχή καθαγιασμού του ύδατος και ραντισμό των συμμετεχόντων με αυτό. Δεν υπάρχουν τακτές ημερομηνίες τέλεσης της συγκεκριμένης ακολουθίας. Ο Μικρός Αγιασμός τελείται στους ναούς συνήθως την πρώτη ημέρα κάθε νέου μήνα, για τον αγιασμό της ζωής των πιστών και την ενίσχυση του πνευματικού τους αγώνα. Τελείται με την έναρξη μιας νέας ημερολογιακής περιόδου, όπως στην αρχή του σχολικού έτους. Ο Μικρός Αγιασμός τελείται, επίσης, κατά την έναρξη κάθε νέου έργου, δημόσιου ή ιδιωτικού, αλλά και για την ευλογία κάθε πτυχής της ζωής του ανθρώπου, όπως η κατοίκηση σε νέο σπίτι, ύστερα από πρόσκληση του ιερέα στον ιδιωτικό χώρο του πιστού.
Τι είναι ο Μεγάλος Αγιασμός;
Ο Μεγάλος Αγιασμός γίνεται αποκλειστικά και μόνο στην Εκκλησία. Πρόκειται για την ακολουθία του αγιασμού των υδάτων που τελείται την παραμονή και ανήμερα των Θεοφανείων, με την οποία συνδέεται άμεσα. Η τέλεση του Μεγάλου Αγιασμού τις δύο αυτές ημέρες (παραμονή και ανήμερα των Φώτων) έχει δημιουργήσει την εντύπωση στους πιστούς πως πρόκειται για δύο αγιασμούς με διαφορετικά γνωρίσματα και ιδιότητες.
Γιατί ο Αγιασμός των Θεοφανείων ονομάζεται Μεγάλος;Έτσι, πολλοί πιστεύουν ότι ο Μεγάλος Αγιασμός της παραμονής των Θεοφανείων προορίζεται αποκλειστικά για τον ραντισμό των σπιτιών, των καταστημάτων κλπ, ενώ ο Μεγάλος Αγιασμός ανήμερα των Φώτων για πόση από τους πιστούς. Λέγεται, ακόμη, ότι ο Μεγάλος Αγιασμός της Παραμονής πρέπει να καταναλωθεί αυθημερόν ενώ εκείνος των Θεοφανείων μπορεί να φυλαχθεί στο σπίτι.
Οι αντιλήψεις αυτές δεν ευσταθούν σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας. Το νερό του Αγιασμού τόσο της παραμονής όσο και ανήμερα των Θεοφανείων είναι ισότιμο αφού η ακολουθία του αγιασμού που τελείται είναι ίδια και τις δύο ημέρες. Επίσης, ο Αγιασμός αυτός δεν χωρίζεται σε φυλασσόμενο και μη.
Η λαϊκή ευσέβεια, επίσης, έχει αναγάγει τον Μεγάλο Αγιασμό σε μαγικό στοιχείο. Πολλοί, μάλιστα, τον θεωρούν ίσο ή και ανώτερο της Θείας Κοινωνίας. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν ισχύει. Πρόκειται για εσφαλμένη αντίληψη που υποβιβάζει το Μυστήριο των Μυστηρίων, τη Θεία Ευχαριστία.
Ο Μεγάλος Αγιασμός την παραμονή και ανήμερα των Θεοφανείων πίνεται πριν από τη βρώση του αντίδωρου και μετά τη Θεία Κοινωνία, αφού τελείται μετά το τέλος της θείας λειτουργίας. Όσοι έχουν κάποιο κανόνα από τον πνευματικό τους, ακολουθούν τις συμβουλές του.
πηγή: pemptousia.gr
Σοφίαν δὲ λαλοῦμεν ἐν τοῖς τελείοις,σοφίαν δὲ ο ὐ τοῦ αἰῶνος τούτου,ο ὐ δ ὲ τῶν ἀρχόντων τοῦ αἰῶνος τούτου τῶν καταργουμένων·ἀ λ λ ὰ λαλοῦμεν σοφίαν Θεοῦ ἐν μυστηρίῳ,τὴν ἀποκεκρυμμένην,ἣν προώρισεν ὁ Θεὸς πρὸ τῶν αἰώνων εἰς δ ό ξ α ν ἡμῶν,ἣν ο ὐ δ ε ὶ ς τῶν ἀρχόντων τοῦ αἰῶνος τούτου ἔγνωκεν·ε ἰ γὰρ ἔγνωσαν,ο ὐ κ ἂν τὸν Κύριον τῆς δ ό ξ η ς ἐσταύρωσαν·
ΑπάντησηΔιαγραφή